لوگوی معروف بی ام و در سال ۱۹۱۷ رونمایی شد و حالا بعد از یک قرن شاهد بزرگترین تغییر در لوگوی این شرکت هستیم.
بی ام و هم مثل بسیاری از طراحی های جدید لوگوهای معروف، از سبک روز یعنی سبک فوق مینیمالیستی پیروی، و در واقع هویت شناخته شده خود را قربانی به اصطلاح مدرنیته کرده است.
دو تغییر عمده در لوگوی جدید به چشم می خورد. تغییر اول تا حد زیادی مثبت است: طراحی ساده تر با کنار گذاشتن افکت های سه بعدی و سایه هایی که از سال ۱۹۹۷ مد شدند. از این نظر طرح جدید شبیه به لوگوی ساده ای است که این شرکت از سال ۱۹۶۳ از آن استفاده می کرد.
اما تغییر دوم یعنی جایگزینی حلقه بیرونی سیاه رنگ با پس زمینه شفاف واقعا خوب نیست.
ظاهرا هدف این بوده که طرح جدید مدرن، امروزی و مینیمالیستی به نظر برسد.
ینس تیمر، معاون ارشد امور مشتریان و برندینگ شرکت می گوید: “هدف این طراحی، نشان دادن صداقت و شفافیت ما بوده است”، ولی عملا طرح جدید هر چیزی را نشان می دهد بجز شفافیت!
این لوگو قطعا روی بی ام و برنزی رنگ می نشیند؛ اما روی یک خودروی سفید، یا روی سربرگ نامه و یا تابلوی نمایندگی فروش، بیشتر به نظر خواهد رسید که یک نفر اشتباها پس زمینه را در فایل فتوشاپ پاک کرده است.
اگر طرح جدید روی زمینه سفید قرار بگیرد حروف BMW هم به راحتی قابل مشاهده نخواهد بود.
علاوه بر این حذف دایره سیاه باعث می شود که لوگوی جدید از راه دور به خوبی لوگوی قبلی دیده نشود و قابل تشخیص نباشد.
بی ام و تنها شرکتی نیست که در چند سال اخیر این مسیر را پیموده: یاهو، گوگل، فولکس واگن، GoDaddy ، Airbnb و بسیاری از شرکت های دیگر هم طرح های شناخته شده خود را کنار گذاشته و به این تب جدید پیوسته اند که شاید بتوان آن را زیبایی شناختی “استارت آپ اینستاگرامی” نامید.
Leave a Review