۴ ویتامین ضروری که به فعالیت مغزی کمک می کند

۴ ویتامین ضروری که به فعالیت مغزی کمک می کند
امتیاز به این post
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

بدن یک ماشین بیولوژیک پیچیده است و مغز نیز از آن مستثنا نیست. در واقع مغز ما به حدی پیچیده و ظریف است که علوم امروزی نیز به سختی میتوانند پا به پای آن حرکت کنند. چیزی که میدانیم آن است که برخی از ویتامین های ضروری و مواد مغذی عملکرد مغزی ما را در بالاترین حد خود نگه می دارند.

همه با تمرینات ذهنی از جمله جدول حل کردن یا یادگرفتن یک زبان خارجی آشنا هستیم زیرا ذهن ما  را به خصوص هنگام بالا رفتن سن  قوی نگه می دارند. اما دریافت مواد معدنی ضروری نیز از این امر مستثنا نیست.

در زیر به برخی از ویتامین ها و مواد مغزی لازم اشاره می کنیم که باید در رژیم روزانه خود بیاورید تا مطمئن شوید که حافظه، تمرکز و استعداد زبانی شما در سلامت کامل باقی می مانند:

ویتامین د

ما همیشه به ویتامین د به عنوان ویتامینی که استخوانهایمان را قوی می کند نگاه می کنیم. اما این ویتامین نقش مهمی در عملکرد مغزی ما دارد. ویتامین د در تحریک رشد سلولهای عصبی تاثیرگذار است و آن را برای شناخت، رفلکسها و ادراکات ما تبدیل به یک منبع ضروری می کند. به علاوه، ویتامین د در مغز نقش ترکیب کننده پیام رسانهای عصبی را بازی می کند، همان مواد شیمیایی که بین مغز و سایر قسمتهای بدن ارتباط برقرار می کنند. کمبود ویتامین د باعث کاهش توانمندیهای شناختی می شود و سرعت پردازش دادهای ذهنی را پایین می آورد.

حتما بخوانید:   اگر از شامپو استفاده نکنید چه اتفاقی برای موهایتان می افتد

ویتامین ای

ممکن است فکر کنید ویتامین ای یک آنتی اکسیدان یا عاملی است که جلوی حمله رادیکالهای آزاد را به بدن می گیرد – رادیکالهای آزاد مولکولهای شیمیایی ناپایداری هستند که باعث تخریب بدن می شوند. رادیکالهای آزاد در مغز باعث ایجاد بیماریهایی پیش رونده می شوند از جمله آلزایمر و زوال عقل. از آنجایی که مطمئنا نمیخواهید کمبود ویتامین ای داشته باشید حتما آجیل، مغزها و زیتون و سایر غذاهایی که سرشار از ویتامین هستند را بخورید. همچنین باید مکملهای ویتامین ای را برای حفظ یک ذهن با ثبات در سنین بالاتر مصرف کنید، مخصوصا اگر  سابقه زوال عقلی، آلزایمر و پارکینسون در خانواده تان وجود دارد.

ویتامین ث

ویتامین ث مانند ویتامین د، محلول در آب است و در سنتز پیام رسانهای عصبی اهمیت زیادی دارد. در مورد ویتامین ث، پیام رسان اصلی ای که در اهمیت بالایی دارد نور اپی نفرین است، یک ماده شیمیایی که برای رفلکسهای حیاتی و سایر فعالیتهای مغزی بدان نیاز داریم. ویتامین ث باعث بهبود خلق و خو می شود بنابراین مصرف مقدار کافی از ویتامین ث باعث می شود حال خوبی داشته باشیم و خوب فکر کنیم.

به جز مصرف مرکبات میتوانید مکمل های ویتامین ث را نیز مصرف کنید، با این حال در مورد دوز مناسب با پزشک تان صحبت کنید، زیرا مصرف بیش از اندازه ویتامین ث باعث پاره ای از مشکلات شکمی شده و حتی در دراز مدت سبب تولید سنگ کلیه نیز می شود.

ویتامین ب ۱۲

یکی دیگر از ترکیب کننده های شیمیایی مغز، ویتامین ب ۱۲، نقش مهمی در عملکرد دستگاه اعصاب مرکزی و تولید گلبولهای قرمز جدید دارد. افراد پیرتری که ویتامین ب ۱۲ کمتری دریافت کرده اند شناخت کندتر و حافظه ضعیف تری دارند.

حتما بخوانید:   فواید شستن صورت به مدت حداقل ۶۰ ثانیه

ویتامین ب ۱۲ را به راحتی میتوان از انواع گوشتها و محصولات لبنی دریافت کرد از جمله گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ و گوشت مرغ. برای گیاهخواران توصیه می شود از مکملهای ب ۱۲ استفاده کنند. به جز رژیم غذایی و مکملهای رژیمی که غذای مغزی لازم را در اختیار شما قرار می دهد، مواد مغذی دیگری نیز وجود دارند که عملکرد مغز را تقویت می کنند. مثلا عصاره درخت گینکو به تمرکز کمک می کند و تنها میتوان به شکل مکمل خوراکی آن را استفاده کرد.

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف