۱۴ حقیقت مبتنی بر روانشناسی که لازم است حتما بدانید!

۱۴ حقیقت مبتنی بر روانشناسی که لازم است حتما بدانید!
امتیاز به این post

روانشناسی انسان یکی از زمینه هایی است که همچنان به اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن نرسیده ایم. اما با این حال به حقایق و راهکارهایی در این زمینه دست یافته ایم که در ادامه مطلب قرار است برخی از جالب ترین آمار را با شما به اشتراک بگذاریم.

۱_ یک دانش آموز معمولی قرن ۲۱ از همان میزان استرس و اضطرابی رنج می برد که یک بیمار روانی در دهه ۱۹۵۰ رنج می برد.

هر دهه، اضطراب در کودکان و بزرگسالان افزایش پیدا می کند و برخی دلایل آن موارد زیر هستند:

_ دیگر آنقدرها محدودیت های اجتماعی نداریم، اغلب شغلمان را عوض می کنیم به ندرت در مراسم ها و موسسات مذهبی و اجتماعی شرکت می کنیم، دیر ازدواج می کنیم و زمان بیشتری را به تنهایی می گذرانیم.

_ چیزهای زیادی از جمله ثروت و روابط عالی می خواهیم اما ایده هایی غیرواقع گرایانه از این مسائل داریم.

_ اخبار بد زیادی به گوشمان میرسد، مخصوصا در مورد جنگ و تصادفات که باعث می شوند حس کنیم دنیا جای خطرناکی است.

۲_ تنها ۳ ساعت طول میکشد تا کسی را متقاعد کرد که مرتکب قتل شده

و برای این کار اصلا به خشونت احتیاج نیست و می تواند در جوی دوستانه و در گفت و گویی که شبیه به مصاحبه است انجام شود. بسیاری از افراد می دانند که وقتی رویدادی را به خاطر می آورند، هر بار خاطره آن رویداد را بازنویسی می کنن. تحقیقات نشان داده اند که اگر یک مصاحبه گر از برخی جزییات زندگی یک نفر با خبر باشد، در طول یک مکالمه میتواند با اضافه کردن یک سری ایده های جعلی و استفاده تکنیک های خاص بازنویسی خاطرات، کسی را متقاعد کند که مرتکب قتل شده. اکثر کسانی که در این آزمایش شرکت کرده اند متقاعد شده بودند که خاطراتی از دزدیدن چیزی، توهین به افراد در نوجوانی یا داشتن جراحاتی که هیچگاه نداشته اند دارند.

۳_ اگر میخواهید عشق پیدا کنید، وقتی سرقرار می روید با خودتان سگ ببرید

اگر سرقرار با سگ حاضر شوید، شانس موفقیت تان بسیار افزایش پیدا می کند. افراد وقتی به شخص جذابی که سگی کنارش است نزدیک می شوند احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند. مطالعه ای که انجام شده نشان داده که احتمال شماره دادن دخترها به پسرهایی که سگ دارند ۳ برابر بیشتر است و به طور کلی هم کسانی که با حیوانشان قدم میزنند به نظر قابل اعتمادتر می رسند.

حتما بخوانید:   کارهایی که فوری شما را آرام تر کرده و حال تان را بهتر می کنند

۴_ آهنگ مورد علاقه هرکس معمولا آهنگی است که با یکی از رویدادهای مهم زندگی اش مرتبط است

آهنگی که دوست داریم معمولا به داستان شخصی ای که داریم، یک آدم یا حتی یک رویداد عاطفی مرتبط است.

۵_ بعضی ها ممکن است از شادی واهمه داشته باشند

ترس از شادی ممکن است در کسانی وجود داشته باشد که تراژدی ای را در دورانی که خیلی شاد بودند تجربه کرده اند. به همین دلیل است که آنها ناخودآگاه انتظار دارند که در لحظات شاد اتفاق بدی بیفتد و از همین رو از شادی دوری می کنند. این افراد ممکن است خودشان را درونگرا بدانند و از رفتن به مهمانی ها و رویدادهای خوشایند سر باز بزنند، اما در اصل آنها از کنار دیگران بودن واهمه ندارند و ترسشان از شاد بودن است.

۶_ میزان استرسی که یک نفر هنگام گم شدن موبایلش تجربه می کند با استرس حمله ی تروریستی برابر است

با اینکه از استرس زاترین وقایع برای افراد مرگ عزیز یا به زندان رفتن است اما ترس از گم شدن گوشی یا دیر رسیدن به قطار هم به اندازه ی بودن در حمله تروریستی استرس زاست. از جمله ۵ تا از استرس زاترین شرایط نیز می توان به حوادث طبیعی، اخراج شدن و بیماری جدی و بدخیم اشاره کرد.

۷_ داشتن دفتر خاطرات می تواند سلامت فیزیکی تان را بهبود ببخشد

کسانی که اختلال غذا خوردن داشته یا از افسردگی رنج می برند می توانند از ثبت خاطرات بسیار کمک بگیرند. داشتن دفتر خاطرات باعث قوی شدن سیستم ایمنی تان می شود، کمک می کند با استرس کنار بیایید و حتی علائم آسم را کاهش می دهد. و یکی دیگر از مهم ترین مزایای آن این است: شانس این را دارید که در مورد اشتباهاتتان فکر کنید تا در آینده دوباره آنها را تکرار نکنید و همینطور متوجه حس خوب به خاطر آوردن خاطرات فراموش شده ی گذشته شوید. لازم نیست حتما خیلی بنویسید، تنها نوشتن روزانه ی چند جمله کافی است و ترجیحا این کار را در وقت معینی از روز انجام دهید. این یادداشت ها به شما کمک می کنند تا احساسات تان را ابراز کرده و شرایط را بسنجید.

حتما بخوانید:   تست شخصیت شناسی بر اساس تصویر

۸_ برای خلاق بودن لازم نیست ایده های خوبی داشته باشید، لازم است که ایده های زیادی داشته باشید

محققین دریافتند که اگر به افراد به خاطر شما ر ایده هایی که می دهند حقوق داده می شد نه به خاطر کیفیت ایده ها، نتایج بهتر بود. اما فقط در شرایطی که وقت کمی برای استراحت داشته باشند. و طریقه ی خلاق بودن بدین شکل بود: تا جایی که می توانید ایده بدهید، حتی ایده های بد، پس از آن مدتی آنها را فراموش کرده و به مدت ۲۰ دقیقه کار کاملا متفاوتی انجام دهید و پس از استراحت دوباره سر کارتان برگردید.

۹_ قدم زدن ۲۰ دقیقه ای در پارک باعث می شود شادتر باشید

ارتباط داشتن با طبیعت به ما حس آرامش و آسایش عاطفی می دهد. کسانی که حداقل روزانه ۲۰ دقیقه در پارک پیاده روی می کنند، احساس رضایت بیشتری در زندگیشان دارند.

۱۰_ موسیقی پس زمینه از خلاقیت تان می کاهد

هر آهنگی به هر زبانی توانایی تان برای خلاق بودن را حین کار کردن کاهش می دهد. پس به عنوان مثال اگر نویسنده هستید و با زبان سروکار دارید فقط زمان هایی به موسیقی گوش کنید که کار نمی کنید.

۱۱_ برای به خاطر سپردن چیزی بهتر است آن را بکشید تا بنویسید

نقاشی کردن برای به خاطر سپردن مسائل بهتر از نوت برداری، تجسم یا نگاه کردن به عکس است و لازم نیست برای این کار استعداد نقاشی داشته باشید، حتی تصاویر ابتدایی هم می توانند در به خاطر سپردن بهتر چیزها به شما کمک کنند. این کار به خصوص برای افراد سالخورده بهتر است تا بتوانند چیزها را به خاطر بسپارند.

حتما بخوانید:   چرا بچه های امروزی گستاخ و بی ادب شده اند؟

۱۲_ وقتی تیم مورد علاقه تان برنده میشود عزت نفس تان زیاد میشود

آنطور که معلوم شده یکی از دلایل علاقه ی مردم به تماشای مسابقات ورزشی این است: تاثیر مثبتی بر عزت نفس شان دارد. هر بار که تیم مورد علاقه تان می برد خلق وخوی تان به مدت حدود دو روز بهتر است وقتی هم که تیم تان می بازد خیلی تاثیر فاجعه باری رویتان ندارد. و بهتر است مسابقه ورزشی را با دیگران تماشا کرد چراکه شادی بردن افزایش پیدا کرده و اگر تیم تان ببازد کنار آمدن با آن راحت تر خواهد بود.

۱۳_ داشتن پلن ب از شانس موفقیت تان می کاهد

اگر قرار است کار جدیدی را شروع کنید، مثل تاسیس شرکت یا مشغول کار شدن در جایی جدید، پلن ب و س و د برای خودتان نداشته باشید. چراکه با فکر کردن به اینکه گزینه هایتان بیشتر از یک مورد است، شانس موفقیت خود را کاهش می دهید. کار جدید را با خراب کردن تمام پل ها شروع کنید. در این شرایط شانس رسیدن تان به نتیجه ای که میخواهید بیشتر است.

۱۴_ برای اینکه خودتان را مجبور به کاری کنید از خودتان سوال کنید: آیا من این کار را انجام میدهم؟

اگر می خواهید برای ایجاد یک سری تغییرات به خودتان انگیزه بدهید، مثلا شروع کردن رژیم، نکشیدن سیگار یا صرف کردن وقت بیشتری با کودکان، به خودتان دستوری شبیه “از حالا به بعد هر روز صبح می دوم” یا “دیگه وقت کمتری را در اینترنت می گذرانم” ندهید. از خودتان سوال کنید که “آیا من این کار را انجام می دهم؟” اگر از درون خودتان فشاری حس نکرده و بتوانید مسئله را با خودتان به بحث بگذارید، عجله پیدا می کنید که زودتر دست به کار شوید. طبق نظر روانشناسان با سوال کردن از خودتان باعث می شوید که ذهن تان بهتان انگیزه بدهد.

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف