علت وزوز گوش (زنگ زدن گوش) چیست؟

علت وزوز گوش (زنگ زدن گوش) چیست؟
امتیاز به این post

گاهی ‌اوقات، پس از کنسرت یا قرار گرفتن در معرض صداها و شلوغی ‌های بیش ‌از حد، دچار وزوز گوش می ‌شویم. به نظر نمی ‌رسد که این وزوز منشاء خارجی داشته باشد و به طرز عجیبی، فقط زمانی که همه جا ساکت است قادر به شنیدن آن هستیم.

ما درباره این پدیده بیشتر توضیح خواهیم داد، پدیده ای که ممکن است حداقل یک دفعه آن را در زندگی خود تجربه کرده باشید. فقط به یاد داشته باشید که اگر شاهد اتفاق غیرمنتظره ای بودید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

صدایی با منشاء ناشناخته

وزوز کردن، زنگ زدن، سوت کشیدن یا دیگر صداهای عجیب و غریبی که در گوش خود احساس می کنیم، به وزوز گوش معروف هستند. از آنجایی که منشاء خارجی برای آن وجود ندارد، خیال می کنیم شنیدن این صدا توهمی بیش نیست. از آنجا که هر شخص با دیگری متفاوت است، وزوز گوش می‌تواند به گونه های مختلفی ظاهر شود و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. وزوز گوش به طور کلی موقتی است و می تواند ملایم یا در بعضی مواقع به قدری شدید باشد که گفتگو را مختل کند.

با این حال، اگر وزوز گوش بیش از حد طول بکشد یا به طور مزمن تکرار شود، می تواند در زندگی روزمره افراد اختلال ایجاد کند.

حتما بخوانید:   آکنه در 8 نقطه از بدن به چه معناست

علت وزوز گوش

علت وزوز گوش آسیب دیدن سلول های کوچک مویی ای که در گوش داخلی ما قرار دارند، می باشد. این سلول ها در نزدیکی حلزون گوش پرزهای کوچکی تشکیل می دهند که با توجه به امواج صوتی که به گوش ما می رسند، حرکت می کنند. سپس عصب شنوایی این امواج را به عنوان اصوات درک و تفسیر می کند. وقتی پرزها زخمی شوند، پیام غلطی ارسال می کنند و سیگنال اشتباهی به مغز ما فرستاده می شود. همین موضوع باعث می شود محرکی را بشنویم که واقعاً وجود ندارد.

عواملی که می توانند وزوز گوش را تحریک کنند

دلایل مختلفی می توانند به گوش داخلی ما آسیب های جزئی وارد کنند:

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای طولانی مدت، کنسرت و صدای ساخت و ساز، یا گوش دادن به موسیقی یا غیره از طریق بلندگو و هدفون با صدای بسیار زیاد می توانند باعث وزوز گوش شوند. در مورد اول، بهبودی و بازگشت به حالت طبیعی آسان است. اما از آنجایی که مورد دوم معمولاً تکرار می شود، آسیب آن به گوش می تواند دائمی باشد.

همچنین جرم گوش نیز می تواند منجر به وزوز گوش شود. انسداد مجرای گوش به دلیل تجمع موم گوش می تواند باعث تورم و حتی تحریک پرده گوش شود و این صدای آزاردهنده را ایجاد کند. این اتفاق می تواند در اثر عفونت گوش نیز رخ دهد.

هر چه پیرتر می شویم، ممکن است به تدریج حس شنوایی خود را از دست بدهیم. این اتفاق در طولانی مدت می تواند احساس وزوز یا زنگ زدن گوش را در افراد بالای ۶۰ سال باعث شود.

حتما بخوانید:   دلایل مخفی افزایش وزن

تغییرات فشار خون یکی دیگر از علل وزوز گوش است

آسیب به سر و گردن و حتی فشار بیش از حد در این نواحی که به شنوایی ما مرتبط هستند، می تواند به وزوز گوش منجر شود. وقتی علت وزوز گوش این موضوع باشد، فقط یکی از گوش ها دچار وزوز می شود.

از طرف دیگر، وزوز گوش می تواند نشان دهنده سفت شدن استخوان های گوش میانی (اتواسکلروز) باشد.

وقتی مفصل میان فک تحتانی و استخوان گیجگاهی (نقطه ای که فک به گیجگاه می رسد) که در مجاورت گوش قرار دارد دچار تغییر یا صدمه شود، باعث وزوز گوش می شود.

وزوز گوش در موارد حادتر می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد، بیماری هایی مانند سندروم منییر که گوش داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد یا شوانومای وستبیولار (تومور خوش خیم عصب هشتم جمجمه ای).

مصرف داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک و دیورتیک ها نیز می توانند باعث بروز این ناراحتی شوند.

چگونه از وزوز گوش جلوگیری کنیم

اگر وزوز گوش بیش از حد طولانی شود و یا شدت بالایی داشته باشد، می تواند زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث خستگی، عدم تمرکز، تحریک پذیری و اختلالات خواب یا حافظه شود.

به همین دلیل بهتر است از صداهای بسیار بلند دوری کنید، صدای هدفون را روی درجه صدای مناسبی تنظیم کنید و اگر قرار است به جشن یا مهمانی پر سر و صدایی بروید، بهتر است برای محافظت از گوش خود از محافظ گوش استفاده کنید. همچنین حفظ سلامت قلب و عروق به کمک رژیم غذایی سالم و ورزش ضروری است، زیرا هیچ درمان خاصی برای این ناراحتی وجود ندارد.

حتما بخوانید:   چرا مدام احساس سرما می‌کنیم؟

آیا تا به حال وزوز گوش را تجربه کرده اید؟ به نظر شما علت آن در وهله اول چه می‌تواند باشد؟

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف