چرا امروزه شخصیت های شرور را بیشتر از قهرمانان دوست داریم

چرا امروزه شخصیت های شرور را بیشتر از قهرمانان دوست داریم
امتیاز به این post

 

تفاوت خوب و بد را از زمانی که کوچک بوده ایم به ما یاد داده اند. ما متوجه شدیم که آدم هایی مثل سیندرلا خوب و آدم هایی مثل ملکه بدجنس بد هستند. اما دنیا، حتی در فیلم ها، دیگر سیاه و سفید نیست. با پشت سر گذاشتن بتمن و سوپرمن، ما بیشتر و بیشتر شیفته آدم های بدی مثل هارلی کویین و جوکر می شویم و برای این علاقه دلایلی نیز وجود دارد.

گاهی اوقات نیمه تاریک افراد ما را به خود جذب می کند. تصمیم گرفتیم در این مطلب دلیل آن را بفهمیم.

شخصیت های شرور واقع بین هستند

مطالعات ثابت کرده اند که ما با شخصیت هایی که احتمالاً شبیه به ما هستند، همدردی می کنیم. آدم های خوب اغلب در فیلم ها تقریباً کامل و بدون نقص نشان داده می شوند و ارتباط با آن ها سخت است. همه ما نواقص مختص به خود را داریم و نیمه تاریکی در وجود ما است. بنابراین، شخصیت های شرور اغلب واقع بین تر از قهرمانان هستند.

در عین حال، ضدقهرمانان مدرن ۱۰۰ درصد شرور نیستند. آن ها شخصیت های پیچیده و آشفته و هر کدام از آن ها داستان خاص خود را دارند. همه از Dolores Umbridge از سری فیلم های هری پاتر  متنفر هستند، زیرا او بدون دلیل خبیث است. او فقط خودخواه است. اما بسیاری از ضدقهرمان ها برای کارهایی که می کنند دلایل خاص خود را دارند. دلایلی که ما آن ها را می بینیم و حتی اغلب آن ها را می پذیریم، مخصوصاً  اگر از همان ابتدای فیلم با شخصیت شرور فیلم آشنا شویم. ما خودمان را جای آن شخصیت قرار می دهیم و به داستان از زاویه دید آن ها نگاه می کنیم. متوجه می شویم که چه چیزهایی را در زندگی گذرانده اند، به چه چیزی فکر می کنند و با آن ها همدردی می کنیم.

حتما بخوانید:   چرا مردان برای زنان دوستان بهتری هستند؟

آن ها مرزها را جا به جا می کنند

در جامعه، ما معمولاً از قوانین پیروی می کنیم و طبق هنجارهای اجتماعی رفتار می کنیم. نکته ویژه در مورد ضدقهرمان ها این است که آن ها اصلاً به جامعه فکر نمی کنند. آن ها بدون توجه به انتظارات دیگران یا محدود شدن توسط آن ها، همانطوری که دوست دارند رفتار می کنند.

آن ها سعی نمی کنند همیشه خوب باشند. ضدقهرمان ها افکار خود را با ما در میان می گذارند. آن ها آزاد هستند، همان چیزی که همه ما می خواهیم. به همین دلیل ما آن ها را تحسین می کنیم.

در مورد آن ها کنجکاو هستیم

هر وقت می بینیم شخصی رفتار بد یا عجیبی از خود نشان می دهد، به دنبال دلیل آن هستیم. همین موضوع باعث می شود در مورد آن ها، گذشته آن ها و در مورد افکار آن ها کنجکاو شویم. آن ها بحث برانگیز هستند و ما دوست داریم این شخصیت ها و علمکرد آن ها را تجزیه و تحلیل کنیم.

ضدقهرمان ها کاملاً شیطان صفت نیستند و فیلم های مدرن به خوبی بر روی این موضوع تاکید دارند. دلیلی پشت شرور بودن آن ها وجود دارد، دلیلی که اجازه نمی دهد خوب باشند. این شخصیت ها با خود درگیر هستند و ما این را جذاب می دانیم.

شخصیت های شرور غیر قابل پیشبینی هستند

همه ما می دانیم که چه اتفاقی برای شخصیت های خوب رخ می دهد. آن ها کار درست را انجام می دهند و سپس برنده می شوند. آن ها زنده می مانند، ضدقهرمان ها را شکست می دهند و دنیا را نجات می دهند.

حتما بخوانید:   ۷ نشانه آنکه توسط والدین نابالغ از نظر عاطفی بزرگ شده اید

اما هرگز نمی دانیم چه بر سر شخصیت های شرور می آید و این باعث می شود آن ها را در طول داستان دنبال کنیم. این همان چیزی است که باعث می شود فیلم را تا آخر تماشا کنیم. همچنین نمی توان کارهای آن ها را پیش بینی کرد. قهرمانان داستان به جز کارهای درست نمی توانند کار دیگری انجام دهند. اما شخصیت های شرور هر کاری که دوست دارند می توانند انجام دهند، کارهایی که حتی در رویاهای خود نیز نمی توانیم آن ها را انجام دهیم. به همین دلیل ما به تماشای شخصیت های شرور علاقه مند هستیم.

آن ها باعث می شوند که با نیمه تاریک وجود خود رو به رو شویم

ما بی نقص هستیم. یافتن شباهت بین خودمان و ضدقهرمان ها باعث می شود که با نیمه تاریک وجود خود رو به رو شویم. اما در عین حال، شخصیت هایی که با آن ها همزادپنداری می کنیم، واقعی نیستند، بنابراین خطری ما را تهدید نمی کند.

شخصیت شرور مورد علاقه شما کیست؟

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف