چرا برخی اوقات احساس می کنیم کسی ما را زیر نظر دارد

چرا برخی اوقات احساس می کنیم کسی ما را زیر نظر دارد
4/5 - (3 امتیاز)

به احتمال زیاد تا به حال احساس کرده اید که کسی از پشت سر شما را زیر نظر دارد، حتی اگر واقعا نتوانید او را ببینید. اگر این طور است تنها نیستید. ظاهرا بسیاری از ما این تجربه را داشته ایم و مطالعاتی انجام شده که دلایل این موضوع را توضیح می دهد .

  • مغز ما حتی در صورتی که نتوانیم ببینیم، میتواند تشخیص دهد که چه کسی به او نگاه می کند

در مطالعه ای، یک بیمار نابینا که به دلیل آسیب به قشر بینایی اش نابینا شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. او نمیتوانست آگاهانه چیزی را ببیند مثلا تلویزیون تماشا کند یا کتاب بخواند اما میتوانست اطلاعاتی را که توسط بخشهایی از مغزش مخابره شده بود پردازش کند. تحقیق نشان داد که حتی اگر فردی نتواند کسی که به او زل زده است را مستقیما ببیند اما میتواند او را احساس کند و همین امر توضیح می دهد که چرا وقتی کسی ما را نگاه می کند حتی اگر او را نبینیم ، احساسش می کنیم.

  • گاهی اوقات اشتباه برداشت می کنید

موضوع دیگری که میتواند این احساس را تایید کند، و حتی باعث اتفاق افتادن مکرر آن شود، آن است که ناگهان برمیگردید و متوجه می شوید که کسی به شما زل زده است. با آنکه ممکن است این تاییدی باشد بر وجود شخصی که به شما نگاه می کند اما ممکن است فرد مورد نظر بعد از برگشتن شما به طرف او به شما نگاه کرده باشد و در نتیجه شما به اشتباه نتیجه گیری کرده باشید.

  • اشاره ای کوچک باعث هوشیار شدن شما می شود

احساس زیر نظر گرفته شدن ممکن است به دلیل سرنخ کوچکی باشد که مغز شما را هوشیار کرده است، ممکن است صحنه ای باشد که از گوشه چشم خود دیده اید، صدای ضعیفی که از مکان دوری به گوشتان می رسد یا هر چیزی که از آن مطمئن نیستید. این حس به علاوه ی کمی کج اندیشی و این واقعیت که نمیتوانید پشت سر خود را ببینید به شما این احساس را می دهد که کسی پشت سرتان مراقب شماست، حتی اگر در واقعیت این گونه نباشد.

  • اگر مطمئن نیستید احتمالا جواب آن مثبت است

بر طبق مطالعه ای انجام شده در دانشگاه سیدنی، وقتی افراد سرنخهای بصری محدودی را در مورد محیط اطرافشان دریافت می کنند، مثل اینکه هوا تاریک است یا آیا عینک آفتابی زده اند، و نتوانند دقیقا تشخیص دهند که چه اتفاقی می افتد، آنگاه به تجارب قبلی خود تکیه می کنند. این باعث می شود باور کنند کسی آنها را زیر نظر دارد، بخصوص زمانی که مطمئن نیستند

  • آگاهی از اینکه کسی ما را زیر نظر دارد مهم است

توانایی تشخیص آنکه کسی ما را زیر نظر گرفته است و شناختن کسی که به ما نگاه می کند بخش مهمی از رفتار انسانی است و مربوط به رابطه میان افراد می باشد. از ابتدای تکامل بشر، نگاه کردن خیره به دیگری، وسیله ای قدرتمند برای انتقال احساساتی چون عشق، خشم، و اطلاعات مورد نیاز برای بقا بوده و از آن زمان تکامل پیدا کرده است. برای همین است که مغز ما در این کار تخصص فراوانی یافته و ما همیشه نسبت به محیط اطرافمان هوشیار هستیم.

حتما بخوانید:   چرا نباید روی پله برقی راه رفت؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف