چرا ناخن های دست سریعتر از ناخن های پا رشد می کنند؟

چرا ناخن های دست سریعتر از ناخن های پا رشد می کنند؟
امتیاز به این post

 

 

ناخن ها اعضای مهمی هستند و در محافظت از ما در برابر ویروس ها و باکتری ها نیز نقش دارند. اما چرا ناخن های پا خیلی کندتر از ناخن های دست رشد می کنند؟ به طور معمول، میانگین رشد ناخن های دست ۳/۴۷ میلی متر در ماه (یا تقریبا یک دهم میلی متر در روز)، و برای ​​ناخن های پا ۱/۶۲ میلی متر در ماه است.

دانشمندان دوست ندارند هیچ سوالی بی جواب بماند و برای این پرسش هم پاسخ هایی یافته اند. در این مقاله، نظریه های مختلفی که برای سوال فوق پیشنهاد شده اند را بررسی می کنیم.

مقدار هوایی که به ناخن های پا می رسد کمتر است

سلول های بدن ما برای رشد کردن به انرژی، مواد غذایی و اکسیژن نیاز دارند. درست است که ناخن های دست و پا مشابه هم هستند ولی نوع رفتار ما با آنها یکسان نیست. مثلا پوشیدن کفش و جوراب می تواند باعث شود که هوای کمتری به ناخن های پا برسد.

یک فاکتور خیلی مهم دیگر هم وجود دارد: ناخن های دست در مقایسه با ناخن های پا فاصله خیلی کمتری از قلب دارند و به همین دلیل جریان خون بیشتری به آنها می رسد. در نتیجه مقدار اکسیژنی که برای تولید سلول های جدید در اختیار آنها قرار می گیرد هم بیشتر است. ممکن است علت رشد آهسته تر ناخن ها در زمستان نیز همین باشد. هرچه هوا سردتر شود، جریان خون بدن کندتر خواهد شد.

حتما بخوانید:   4 نشانه ریزه خواری کردن که باید جلوی آنها را بگیرید

ناخن های پا مواد غذایی کمتری دریافت می کنند

یکی دیگر از عوامل مورد نیاز برای رشد، مواد مغذی است. شاید شما هم متوجه شده باشید که وقتی غذاهای سالم بیشتری مصرف می کنید، ناخن ها و موهای تان رشد سریع تری دارند. کمتر بودن گردش خون در پاها باعث می شود مواد غذایی کمتری هم به ناخن های پا برسد.

ناخن های پا کمتر با ضربه و آسیب دیدگی مواجه می شوند

نظریه دیگری که اخیرا مطرح شده و می تواند مکمل نظریه های قبلی باشد، ضربه خوردن و آسیب دیدگی های خفیف ناخن است. معمولا ناخن های دست بیشتر از پا ضربه می خورند، و بعد از هر آسیب دیدگی فرآیند ترمیم سلول ها آغاز می گردد که موجب رشد سریع تر ناخن خواهد شد.

چند نکته جالب دیگر جالب درباره ناخن ها

  • بررسی ها نشان داده است که معمولا سرعت رشد ناخن در مردان بیشتر است. البته یک استثنا هم وجود دارد. در دوران بارداری ناخن های زنان سریع تر از مردان رشد می کند.
  • در یک تحقیق دیگر هم مشخص شد که سرعت رشد ناخن انگشت کوچک دست از بقیه انگشتان کمتر است.
  • اگر راست دست هستید، ناخن های دست راست تان سریعتر از دست چپ رشد می کنند و در افراد چپ دست هم عکس این حالت اتفاق می افتد. علت هم این است که از آن دست بیشتر استفاده می کنید.

 

شما هر چند وقت یک بار ناخن های دست و پای خود را کوتاه می کنید؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف