چرا نباید گوش خود را با گوش پاک کن تمیز کنید

چرا نباید گوش خود را با گوش پاک کن تمیز کنید
امتیاز به این post

پزشکان به جز گوش پاک کن شاهد پاک کردن گوش با موچین، خودکار، سنجاق سر و حتی نی توسط بیمارانشان بوده اند. هیچ یک از این وسایل تاثیری ندارند و بخصوص گوش پاک کن ها بیشتر از آنکه سودی داشته باشند به گوش آسیب می زنند. ممکن است به شما حس تمیز شدن بدهند اما در واقع، یک احساس اشتباه است. در زیر به برخی از این دلایل اشاره میکنیم.

باعث جراحت می شود

ممکن است باورکردنی نباشد اما گوش پاک کن میتواند به گوش میانی شما آسیب رسانده و باعث پاره شدن پرده صماخ شود. مطالعات نشان می دهند که در حدود ۷۳ درصد از موارد جراحت گوش به استفاده از گوش پاک کن برمیگردد. اگر در نظر داشته باشید که این تحقیق در سال ۱۹۹۸۰ تا ۲۰۱۰ انجام شده و روی بیش از ۲۶۳ هزار کودک آزمایش شده، رقم بزرگی به نظرتان می رسد.

جرم گوش را عمیق تر به داخل گوش هدایت می کند

بسیاری از افراد میخواهند جرم گوش خود را بیرون بکشند، بخصوص وقتی روی هم جمع شده باشد. اما فقط آنها را بیشتر به داخل کانال گوش می رانند و در نتیجه جرمها همانجا می مانند و بیرون نمی آیند. در این شرایط، تنها راه حل مراجعه به پزشک و خارج کردن جرم گوش با استفاده از شیوه های تخصصی است که ممکن است گاهی اوقات ناراحت کننده باشد.

حتما بخوانید:   صورت سوشی چیست و راه های جلوگیری از آن کدامند؟

باعث ایجاد عفونت می شود

یکی از مفید ترین خواص جرم گوش به دام انداختن باکتری ها و جلوگیری از رشد آنها در گوش است. جرم گوش مانند لایه ای محافظتی عمل می کند که باکتری های را از ایجاد آسیب جدی به گوش برحذر می دارد. اما وقتی از گوش پاک کن استفاده می کنیم و باکتری های و جرم گوش را به داخل آن هل می دهیم، باعث آسیب زدن به گوش می شویم. در این شرایط دچار عفونت گوش می شویم.

چرا به جرم گوش احتیاج داریم

جرم گوش علاوه بر به دام انداختن باکتری ها از ورود حشرات و آلودگی به داخل گوشها جلوگیری می کند. همچنین بهترین روان کننده است که مانع از خشک شدن گوش و خارش آن می شود. هر زمان که ما فعالیت فیزیکی انجام می دهیم این جرم از گوش خارج می شود. در واقع جرمها خود را به قسمت بیرونی کانال هدایت می کنند و با یک دوش گرفتن ساده تمیز می شوند.

اگر گوش پاک کن باعث گوش درد شد چه کار کنیم

اگر در ابتدا این درد جدی نیست، و احساس میکنید قابل تحمل است، میتوانید از مسکِن استفاده کنید. اما اگر درد ادامه پیدا کند و با صدای زنگ زدن در گوش یا مشکل در شنیدن همراه شود، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است گوش تان آسیب دیده و نیاز به مراقبت داشته باشد.

چگونه گوشهای خود را بدون خطر تمیز کنیم

این دو شیوه برای تمیز کردن گوش بی خطر می باشند:

  • از قطره گوش استفاده کنید: میتوانید از روغن بچه، روغن گیاهی یا گلیسیرین استفاده کنید. این مواد جرم گوش را نرم می کنند. دو روز بعد با یک سرنگ مقداری آب گرم به درون گوش خود ریخته و سر خود را خم کنید تا آب از گوش تان بیرون بیاید. سپس با استفاده از یک حوله تمیز بخش بیرونی گوش را پاک کنید
  • استفاده از دستمال تمیز: هر بار که شما حمام می کنید جرم گوش پاک می شود اما میتوانید باقی مانده آن را این طور پاک کنید: یک دستمال خشک بردارید، آن را داخل آب بزنید و سپس قسمت بیرونی گوش تان را تمیز کنید. اما شیوه های دیگری نیز وجود دارند که باید از آنها برحذر باشید
  • شمع آجین کردن گوش: این شیوه در اینترنت بسیار رایج است اما بر اساس گفته پزشکان اصلا تاثیری ندارد. از طرف دیگر خطرناک بوده و باعث سوختن موهایتان می شود.
  • اشیای مختلف: همانطور که در بالا گفته شد، بسیاری از افراد از در خودکار، کلید و سنجاق برای تمیز کردن گوش هایشان استفاده میکنند. اما این اشیا ممکن است در گوشتان گیر کرده و آسیب زیادی به پرده صماخ بزنند و آن را پاره کنند.
حتما بخوانید:   رفع فوری بوی بد دهان با این ۵ راهکار

منبع: brightside.me

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف