چرا وقتی خمیازه می کشیم گاهی بزاق از دهان مان بیرون می پاشد؟

چرا وقتی خمیازه می کشیم گاهی بزاق از دهان مان بیرون می پاشد؟
امتیاز به این post

 

 

تصور کنید که شما هم مثل ابرقهرمان های داستانی یک قدرت خارق العاده دارید، اما قدرت شما چیزی مثل پرواز یا جابجا کردن اشیا با نیروی ذهن تان نیست، بلکه یک توانایی بی اهمیت و احتمالا بی فایده است. واقعیت این است که انسان ها نیز توانایی های فوق العاده ای برای خود دارند، مانند “قدرت هیستریک” یعنی زمانی که افراد در موقعیت های خطیر مرگ و زندگی کارهایی عجیب و بسیار فراتر از توان عادی شان انجام می دهند. یکی دیگر از توانایی های عجیب ولی نه چندان مفید ما این است که … می توانیم بزاق خود را تا فاصله واقعا زیادی پرتاب کنیم!

شلیک بزاق چیست؟

انسان ها می توانند مثل یک مار سمی، بزاق خود را از زیر زبان شان پرتاب کنند. حتی با مقداری تمرین می توانید توانایی کنترل این پدیده را به دست بیاورید و هر وقت که خواستید این کار را انجام دهید.

شلیک بزاق چطور اتفاق می افتد؟

این پدیده زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی بزاق در دهان شما و زیر زبان تان جمع شده باشد، مثلا وقتی که یک خوراکی ترش یا تلخ می خورید. بزاق توسط “غدد اصلی بزاقی” ترشح می شود. اگر مقابل آینه زبان خود را بالا بیاورید می توانید مجاری انتقال دهنده بزاق از این غدد به داخل دهان را ببینید.

حتما بخوانید:   ۱۰ روش خانگی برطرف کردن شوره سر

پرتاب بزاق در اثر فشرده شدن این مجاری توسط عضلات کف دهان (هنگامی که زبان خود را به سمت بالا حرکت می دهید) اتفاق می افتد. اگر دهان کاملا باز باشد، جریان بزاق می تواند حتی مسافتی چند متری را طی کند.

وقتی خمیازه می کشیم چه اتفاقی می افتد؟

دهان ما عضلات بسیار زیادی دارد و گاهی اوقات، موقعی که برخی کارها را با دهان مان انجام می دهیم (مانند صحبت کردن یا غذا خوردن) ممکن است ناگهان همان ترکیبی از این ماهیچه ها که عامل پرتاب بزاق هستند فعال شوند. هنگامی که خمیازه می کشیم نیز ممکن است به طور تصادفی غدد بزاقی زیر زبان خود را فشار دهیم و بزاق به ناچار از دهان بیرون بپاشد. خوشبختانه هر وقت این مساله اتفاق بیفتد، تا زمانی که مجاری دوباره پر نشده اند پرتاب مجدد بزاق اتفاق نخواهد افتاد.

این توانایی چه فایده ای برای ما دارد؟

نکته خنده دار این است که ما هیچ نیازی به این توانایی نداریم. در واقع هنوز مشخص نشده که تکامل چرا قدرت پرتاب بزاق را به ما داده است. این کار هیچ فایده شناخته شده فیزیولوژیکی یا اجتماعی برای انسان ها ندارد.

 

اما حالا حداقل می دانیم که برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، باید هنگام خمیازه کشیدن حتما جلوی دهان خود را بگیریم.

 

آیا تا بحال برای شما هم پیش آمده است که در حضور دیگران بزاق از دهان تان بیرون بپاشد؟ بدن شما چه کارهای ناخوشایند دیگری انجام داده است که باعث ناراحتی تان شده باشد؟

 

 

حتما بخوانید:   5 دلیل برای آنکه کودکان امروزی سریعتر از ما به بلوغ می رسند

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف