چطور خودمان را بخشیده و زیاد به خودمان سخت نگیریم

چطور خودمان را بخشیده و زیاد به خودمان سخت نگیریم
امتیاز به این post

گاهی باید دیگران را ببخشیم و گاهی هم خودمان را. هیچ کس بی عیب و نقص نیست و همه مان اشتباه می کنیم. احساس بدی داشتن پس از انجام کاری اشتباه طبیعی است. وقتی اشتباه می کنیم یا بد رفتاری ای ازمان سر می زند باید به دنبال بخشش باشیم. با این حال به خاک و خون کشیدن خودتان پس از مدتی که از اشتباه تان می گذرد کار درستی نیست. بخشیدن خودمان اجازه می دهد که به جلو حرکت کرده و انسان بهتری باشیم.

آیا زیادی به خودتان سخت گرفته اید؟ وقتی خرابکاری کرده یا اشتباهی می کنید، چند بار عذرخواهی می کنید؟ یک عذرخواهی درست برای نشان دادن پشیمانی تان کافی است. وقتی چندین بار عذرخواهی می کنید نشان دهنده ی پشیمانی بیشتر یا کمترتان نیست. گاهی اوقات پایین آوردن و کوچک کردن زیادی خودتان باعث می شود تا دیگران از احساسات تان سوء استفاده کنند. این مسئله را به خاطر داشته باشید.

چطور می توانیم بخشیدن و دوست داشتن خودمان را تمرین کنیم؟ بعضی ها سریع تر خودشان را می بخشند و بعضی ها مدام خود را محکوم می کنند. بنابراین برای بخشیدن  خودمان ابتدا باید خودمان را دوست بداریم. در ادامه راهکارهایی را معرفی می کنیم.

۱- حرف های درونی تان را روی کاغذ بیاورید: وقتی در بخشیدن خودتان به خاطر یک چیزی مشکل دارید، می توانید این کار را بکنید: احساسی که دارید را نوشته و به لحن تان توجه کنید. آیا لحن مثبتی دارید؟ احتمالا نه. اما می توانید حین صحبت کردن با خودتان در مورد بخشش، دیدگاهی مثبت داشته باشید. حال نکات مثبت که شامل استعدادها و نقاط قوت تان می شوند را یادداشت کنید؛ اساسا تمام چیزهایی که در مورد خودتان دوست دارید. صادق باشید. خودتان را بر مبنای کمبودهایتان توصیف نکنید. راجع شخصی که هستید، جدای از اشتباهات تان بنویسید. این کار در راحت تر بخشیدن تان به شما کمک خواهد کرد.

حتما بخوانید:   ۵ دلیل حساسیت بیش از حد نسبت به انتقاد و توهین

۲- مهربانی: درست همانطور که به دیگری حس مهربانی و دلسوزی نشان می دهید، باید نسبت به خودتان هم از این قبیل احساسات نشان بدهید. زندگی گاهی می تواند خیلی به آدم سخت بگیرد و هیچ کس بی عیب و نقص نیست به خاطر همین همه به فرصتی دوباره احتیاج دارند.

۳- نقش بازی کردن: یکی از راهکارهای جالب برای بخشیدن خودتان نقش بازی کردن است. اگر دیگر زیادی دارید به خودتان سخت می گیرید، نقش بازی کردن را با یکی از دوستان تان امتحان کنید. بگذارید دوست تان فرضا شما بوده و اشتباهی که مرتکب شده اید را مرتکب شده باشد. حال تظاهر کنید که شما قرار است او را به خاطر کاری که انجام داده است ببخشید. شرط می بندم که خیلی راحت می بخشیدش! حال هویت تان را پس گرفته و خودتان را ببخشید. در این زمان شما به اشتباه تان تنها به چشم اشتباه نگاه می کنید، حال چه بزرگ باشد چه کوچک.

۴- رسیدگی به مسئله را به وقت دیگری موکول کنید: با اینکه اشتباه ممکن است بد باشد، اما گاهی اوقات باید رسیدگی به آن را تا زمانیکه بتوانید درست پردازشش کنید به تعویق بیندازید. حال که مدتی از مشکل دور شدید، کارهایی که از آن ها لذت می برید را انجام داده و به خودتان به چشم انسانی بهتر نگاه کنید. وقتی که به اندازه ی کافی احساس قدرت کردید، می توانید سرقضیه برگشته و با آن کنار بیایید.

۵- در موردش صحبت کنید: کلمات می توانند قدرت منفی یا مثبت داشته باشند. برای بعضی از مردم صحبت کردن در مورد اشتباهی که مرتکب شده اند بهشان کمک می کند. این کار از بار ذهنی تان کم کرده و باعث می شود تا متوجه شوید کجای کار را اشتباه کرده اید. در این پروسه می توانید راه هایی برای درست کردن اشتباه تان پیدا کرده و خودتان را ببخشید. اگر احساس خوبی ندارید بلند بلند با خودتان یا حتی یک دوست صحبت کنید.

حتما بخوانید:   با این تکنیک در هر زمان و هر مکان ذهن تان را آرام کنید

۶- از اشتباهات درس بگیرید: همه ی ما گه گاهی اشتباه می کنیم. بزرگ یا کوچک بودن شان هم فرقی نمی کند. وقتی اشتباهی می کنیم چیزهای زیادی یاد می گیریم. بنابراین اگر از اشتباهتان درس گرفته اید یعنی پیشرفت کرده اید. بخشیدن خودتان کمک می کند تا به جای اینکه در درد و غم غوطه ور شوید به ورژن بهتری از خودتان تبدیل شوید. چیزی که شده، شده و کاری که الان از دست تان برمی آید این است که سعی کنید بهتر باشید.

هرگز به خودتان بیش از حد سخت نگیرید

بخشیدن خودتان برای داشتن زندگی ای ثمربخش امری حیاتی است. همه ی ما اشتباهات و نقایص خودمان را داریم و باید سعی کنیم با آن ها کنار بیاییم. البته این بدان معنا نیست که باید به این نقایص افتخار کنیم. همیشه باید بکوشیم تا در جهت بهبود خودمان گام برداریم اما وقتی هم اشتباهی می کنیم نباید دمار از روزگار خودمان در بیاوریم. از همین رو دوست داشتن خودمان و سپس بخشیدن خودمان پس از اشتباه کردن امری بسیار مهم است.

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف