۱۰ عادت روزانه ای که باعث نازک شدن موهای شما می شوند

10 عادت روزانه ای که باعث نازک شدن موهای شما می شوند
امتیاز به این post

همانند دیگر حیوانات مودار، موهای انسان نیز می ریزند. در واقع، هر روز. به طور روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی ما می ریزند. این تعداد کاملاً طبیعی است و صادقانه باید گفت که اصلاً هم زیاد نیست، زیرا ما بیشتر از ۱۰۰,۰۰۰ فولیکول مو روی پوست سر خود داریم. اما گاهی اوقات همه چیز درست پیش نمی رود و موهای ما بیش از حد می ریزند.
ما معتقد هستیم همه شما لیاقت داشتن موهایی نرم، براق و سالم را دارید، بنابراین لیستی از کارهایی را که به موهای شما آسیب می رسانند، جمع آوری کرده ایم.

۱٫ وعده های غذایی خود را حذف می کنید
وقتی به میزان کافی کالری مصرف نمی کنید، بدن شما از تمام انرژی برای ارگان های حیاتی بدن مانند قلب و مغز استفاده می کند و مو و پوست سر را در الویت های آخر قرار می دهد. رژیم گرفتن می تواند به هورمون های شما شوک وارد کند و اغلب منجر به نازک شدن و ریزش مو می شود و موهای جدیدی نیز جایگزین موهای از دست رفته نمی شوند. در حقیقت، یکی از علائم اصلی بی اشتهایی و دیگر اختلالات در خوردن، ریزش شدید مو است.
چه باید کرد: یک رژیم غذایی سالم غنی از پروتئین و چربی داشته باشید. موها بیشتر از پروتئین (کراتین) ساخته شده اند و اگر پروتئین کافی به بدن شما نرسد، می شکنند. ۴۶ گرم در روز – یا حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد از کل کالری مصرفی باید به پروتئین اختصاص داده شود.

۲٫ بیش از حد در معرض آفتاب قرار می گیرید
وقتی بیرون می روید، اشعه فرابنفش خورشید باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و استحکام مو می شود. گرما و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی ممکن است مو و پوست سر را خشک کرده و به کوتیکول و فیبر مو آسیب برساند، در نتیجه موها شکننده می شوند و می ریزند. موهای روشن و نازک به شدت در برابر نور آفتاب آسیب پذیر هستند.
چه باید کرد: تا جایی که ممکن است موهای خود را با کلاه بپوشانید. از محصولی استفاده کنید که بر پایه ضد آفتاب ساخته شده باشد. با استفاده از ماسک مو به طور منظم، پوست سر خود را مرطوب نگه دارید.

حتما بخوانید:   با علائم کمبود منیزیم آشنا شوید

۳٫ موهای خود را محکم می بندید
بافت های خیلی سفت، مدل گوجه ای یا دم اسبی فشار زیادی به پیاز مو در نزدیکی ریشه وارد می کنند. به سرعت مو را از فولیکول خارج می کنند و باعث نازک شدن مو و زخم شدن پوست سر می شوند. در موارد حاد، ممکن است منجر به ریزش مو کِششی شود، وضعیتی که برای همیشه فولیکول مو را ضعیف می کند و رشد مو را غیرممکن می سازد.
چه باید کرد: موهای خود را شل ببندید. موهای خود را تا جای ممکن به خصوص موقع خواب پایین ببندید، زیرا چرخیدن روی بالش احتمال شکستگی مو را افزایش می دهد. حتماً از کش موی مناسب یا اِسکِرانچی نرم استفاده کنید. اگر هنگام بستن موها احساس می کنید پوست سرتان کشیده می شود، یعنی موهای خود را خیلی سفت بسته اید.

۴٫ موهایتان را به اندازه کافی نمی شویید
خیلی از شستشوی موهای خود غافل نشوید. تجمع گرد و خاک، باقی مانده محصولاتی که استفاده می کنید و جمع شدن چربی در پوست سر می تواند باعث مسدود شدن فولیکول های مو شود و رشد مو را کند بکند. اگر درمان نشود، اغلب منجر به کم پشتی و ریزش مو می شود.
چه باید کرد: به طور مرتب موهای خود را بشویید – بسته به نوع مو هر چند روز یک بار تا یک بار در هفته. برای جلوگیری از خشکی از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید.

۵٫ به طور مرتب موهای خود را کوتاه نمی کنید
کوتاه کردن موها هر چند وقت یک بار می تواند به روند سالم رشد مو کمک کند و از کم پشت شدن آن ها جلوگیری کند. کوتاه کردن های منظم خشکی، شکنندگی و موخوره را از بین می برد. اگر موها به طور مرتب کوتاه نشوند، ریزش موها تشدید می شود. اگر می خواهید موهای بلند و زیبایی داشته باشید، مرتباً موهای خود را کوتاه کنید.
چه باید کرد: هر ۱۲ هفته یک بار موهای خود را کوتاه کنید تا موخوره آن ها از بین برود.

حتما بخوانید:   اگر مصرف لبنیات را متوقف کنیم، چه اتفاقی برای بدنمان خواهد افتاد؟

۶٫ دوش آب داغ می گیرید
آب داغ تارهای مو را تحت فشار قرار می دهد و باعث کم آبی مو می شود. همانطور که آب داغ پوست را خشک می کند، مو را نیز خشک و شکننده می کند و همین موضوع در نهایت منجر به ریزش مو می شود. آب داغ در کنار شامپو روغن محافظتی طبیعی مو را از بین می برد و پوست سر را وادار می کند تا روغن تولید کند. درنتیجه به ریشه مو آسیب می رسد و ریزش مو تشدید می گردد. همچنین آب داغ می تواند باعث افزایش میکروب و باکتری های موجود در سر شما شود.
چه باید کرد: دمای آب را پایین آورده و دوش آب گرم بگیرید و سعی کنید موهای خود را با پایین ترین دمای ممکن بشویید.

۷٫ سر خود را می خارانید
احساس خارش در پوست سر می تواند نتیجه عفونت قارچی، آلرژی یا التهاب باشد – همه این ها برای مو مضر هستند و به طور بالقوه باعث نازک شدن مو می شوند. وقتی پوست سر خود را می خارانید، به فولیکول های مو آسیب می رسانید، در نهایت موهایتان ریزش پیدا می کنند.
چه باید کرد: رژیم غذایی سالم و سرشار از پروتئین و ویتامین های A، D و E داشته باشید و به جای خاراندن، پوست سر خود را ماساژ دهید. از شامپویی استفاده کنید که حاوی سلنیوم، روی و خواص ضد قارچی باشد.

۸٫ از حالت دهنده های حرارتی استفاده می کنید
بیگودی های حرارتی، سشوار، بابلیس و اتو مو با موهای شما بسیار خشن رفتار می کنند. حرارت زیاد روغن و پروتئین های موجود در مو و کوتیکول و تعادل رطوبت را از بین می برد و باعث شکستگی و نازک شدن مو می شود. موهای شما خشک می شوند و استحکام خود را از دست می دهند و می ریزند.
چه باید کرد: فقط ۲ تا ۳ بار در هفته از حالت دهنده های حرارتی استفاده کنید و آن ها را روی پایین ترین درجه تنظیم کنید. برای کاهش اصطکاک، از محصولات محافظ حرارتی که از مو در برابر حرارت محافظت می کنند، استفاده کنید.

حتما بخوانید:   7 روش برای تشخیص ریزش بیش از حد مو

۹٫ با موهای خود بازی می کنید
پیچاندن، کشیدن، چرخاندن، مالش، همه ما با موهای خود چنین می کنیم. متاسفانه، این حرکات در طول زمان باعث شکستگی و ریزش مو می شوند. با کشیدن مداوم تارهای مو، فولیکول ها را ضعیف می کنید. هر چقدر هم دستان شما تمیز باشند، هنوز عرق، کثیفی و روغن هایی دارند که روی موها قرار می گیرند.
چه باید کرد: دستان خود را با کارهای دیگری سرگرم کنید. با اسلایم بازی کنید یا دستان خود را مشت کنید. در خانه می توانید موهای خود را بپوشانید تا نتوانید آن ها را لمس کنید.

۱۰٫ با موهای خیس خشن رفتار می کنید
وقتی موها خیس هستند، تارهای مو در ضعیف ترین حالت خود قرار دارند و مستعد سایش هستند. شانه کردن زیر دوش و خشک کردن موها با حوله، به کوتیکول آسیب می رساند. با همه این کارها تعجبی ندارد که چرا در حمام موهای ما زیاد می ریزند.
چه باید کرد: قبل از این که موهای خود را خیس کنید، آن ها را از پوست سر تا نوک مو شانه کنید. بعد از دوش گرفتن آب موها را گرفته و آن ها را با استفاده از یک حوله میکروفایبر خشک کنید.
روتین مراقب از موی شما چیست؟ و چگونه با نازک شدن موها مقابله می کنید؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف