چطور در زندگی منعطف تر باشیم؟

چطور در زندگی منعطف تر باشیم؟
امتیاز به این post

در این مقاله از سری مقالات مجله اینترنتی مبین میخواهیم به راهکار بسیار موثر در رفع استرس و منعظف شدن بیشتر در زندگی بپردازیم.پس با ما همراه باشید.

در زندگی، چالش ها و مشکلاتی وجود دارد که واقعا شما را مورد آزمایش قرار می دهند و اگر شما نتوانید خودتان را با آن ها وفق دهید، فائق آمدن بر مسائل زندگی و رسیدن به اهداف تان برایتان دشوار خواهد شد. شاید حتی نتوانید از زندگی تان لذت ببرید.

این موضوع دلیل خوبی است تا بیندیشید هم اکنون چگونه هستید و چطور می توانید کاری کنید تا در زندگی انعطاف پذیرتر باشید. در ادامه یک سری راهکار بسیار موثر در این زمینه را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- کم کم شروع کنید

منعطف شدن یک شبه اتفاق نمی افتد. زیادی فشار آوردن می تواند شما را عقب بیندازد. به مانند انعطاف فیزیکی، انعطاف در زندگی هم می تواند دردناک باشد. شورو شوق امتحان کردن یا کنار آمدن با چیز جدید و متفاوت را همواره در نظر داشته باشید تا این احساس شما را از تمامی اتفاقات غیرمنتظره عبور دهد.

۲- به مغزتان کش و قوسی دهید

وقتی تخیل کرده و مهارت های حل مسئله تان را به کار می گیرید، انگار دارید مغزتان را تمرین می دهد تا با شرایط ناگهانی و یا حتی با کندی شرایط زندگی وفق پیدا کند. این کار را می توانید این گونه انجام دهید: مردم را تماشا کنید، وقت آزادتان را صرف نگاه کرده به چیزهایی کنید که کنجکاوی تان را برانگیخته می کنند. می توانید پازل یا بازی های دیگر هم انجام دهید. اشتباهات یا شرایط ناخوشایندی که حین پروسه ی یادگیری به وجود می آیند را پذیرا باشید. کار کردن بر روی قوه ی تخیل تان می تواند به دستیابی به انعطاف پذیری ای که در زندگی نیاز دارید به شما کمک کند.

حتما بخوانید:   ۸ شیوه برای گرم نگه داشتن خانه در روزهای سرد و صرفه جویی در هزینه ها

۳- لیست انجام کارهایتان را مورد بررسی قرار دهید

آیا لیست کارهایی که باید انجام دهید پر از کارهای مختلف است؟ آیا می ‎رسید تمام کارهای داخل لیست را انجام دهید؟ شاید بتوانید، اما حس می کنید که مجبورید تمام آن کارها را انجام دهید. اما اگر خودتان را مجبور به انجام کارها بدانید در شما استرس ایجاد خواهد شد و ممکن است وقتی تغییری در برنامه تان پیش می آید به شدت تحت فشار قرار بگیرید. به منظور اجتناب از تمام این ناگواری ها، لیست انجام کارهایتان را بوسیله ی راهنمای زیر دسته بندی کنید:

کارهایی که باید انجام دهید

قسمتی در لیست تان ایجاد کرده و کارهایی که حتما حتما باید تا قبل از فردا انجام شوند را یادداشت کنید. این قسمت باید بیشتر شامل کارهایی باشند که به لحاظ زمانی در مضیقه قرار دارند.

کارهایی که دوست دارید انجام دهید اما مجبور نیستید

این قسمت شامل کارهایی می شود که اگر نتوانید انجام شان دهید پیامد جدی ای برایتان نخواهند داشت. می توانید انعطاف پذیری را با انتخاب چند مورد از بین موارد این قسمت شروع کنید.

اهداف و رویدادهای نزدیک

مثل بخش اول، این قسمت را هم دیر یا زود باید به مواردش رسیدگی کنید اما لزوما احتیاج نیست که آن ها را همین امروز انجام دهید. می توانید درحالیکه دارید برای امروز برنامه ریزی می کنید این قسمت را هم جایی در ذهن تان مد نظر داشته باشید.

۴- گاه و بی گاه روتین روزانه یا شبانه تان را عوض کنید

اگر روتین فعلی تان حس خستگی و بی حوصلگی بهتان می دهد، احتمالا وقت آن رسیدگی که تغییری درونش ایجاد کنید. به دنبال راه هایی برای افزایش انرژی و انگیزه به روزتان باشید. می تواند به سادگی خوردن صبحانه ای متفاوت یا استفاده از کرم شبی جدید باشد. شما همچنین می توانید نحوه‎ ی انجام کارهای صبح گاهی تان را نیز تغییر دهید، مثلا جای صبحانه خوردن تان را عوض کنید. بیرون غذا خوردن هم انرژی زیادی در شما ایجاد خواهد کرد.

حتما بخوانید:   ۱۰ عادت کوچکی که زندگی را بهتر می‌کنند!

علاوه بر این ها، تغییر روتین تان می تواند به شما حس بهره وری، انرژی و انعطاف بدهد. این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید برای انجام یک کار راه های مختلفی وجود دارد.

۵- هنجارها را زیر سوال ببرید

از هنجار منظورمان چیزهایی است که به شما آموزش داده شده است. مثلا دستور پخت قرمه سبزی مادرتان را در نظر بگیرید  (اگر دستور خاصی وجود دارد). مادامی که طبق همین دستور قرمه سبزی بپزید می دانید که باید انتظار چه مزه ای از آن را داشته باشید. اما اگر یک روز مواد غذایی لازم را نداشته یا اجاق گازتان کار نکند چه؟ با در نظر گرفتن دستور العمل ممکن است فکر کنید که دیگر نمی توانید همان قرمه سبزی را بپزید.

اینجاست که از خودتان می پرسید: چرا این دستور العمل شامل این موارد است؟ مواد غذایی چه نقشی در این غذا دارند؟ چه چیزی این غذا را انقدر قابل پیش بینی می کند؟

من اجاق گاز ندارم، اما می شود از مایکرویو یا آرام پز هم استفاده کرد و همچنان غذا را پخت؟ با زیر سوال بردن هنجارها، راه های جدیدی برای انجام کارها پیدا می کنید.

مثلا در این مثال جایگزین هایی برای مواد غذایی ای که ندارید پیدا می کنید و با پخت متفاوت آن مزه ای جدید را تجربه می کنید. این بدان معنا نیست که باید دستورالعمل پخت مادرتان را کنار بگذارید. بلکه بدان معناست که می تواند دستورالعمل خلاقانه و جایگزینی برای خودتان داشته باشید.

۶- فشار نیاورید

زندگی ای منعطف یعنی خلاق تر و کاردان تر بودن و این موضوع احتیاج به آزمون و خطاهای زیادی دارد. به خاطر تغییراتی که بر سر راه تان قرار می گیرند احساس استرس نکنید. درس هایی که در طی مسیر یاد می گیرید کمک می کنند تا در طی زندگی منعطف تر شوید.

حتما بخوانید:   علائم ابتلا به ویروس فقر

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف