اگر بدون صابون دوش بگیریم، چه اتفاقاتی ممکن است برای بدن مان بیفتد؟

اگر بدون صابون دوش بگیریم، چه اتفاقاتی ممکن است برای بدن مان بیفتد؟
امتیاز به این post

 

 

بیشتر ما از کودکی با این باور بزرگ شده ایم که مراقبت از پوست به معنای این است که پوست مان را همیشه صد درصد تمیز نگه داریم. اما واقعیت این است که شستن دائمی بدن با صابون از فرق سر تا نوک پا ممکن است بیشتر از آن که برای سلامتی و ظاهرمان مفید باشد، به ما آسیب برساند. صابون مطمئنا بوی خوبی دارد، ولی برای پوست مفید نیست.

حالا اجازه دهید ببینیم که آیا آب خالی برای شستشوی بدن و رفع آلودگی ها از آن کافیست یا حتما باید از صابون هم استفاده کنیم، و اگر تصمیم بگیریم که صابون را کنار بگذاریم چه اتفاقاتی برای بدن مان می افتد.

۱- ممکن است پوست ما سالم تر شود

حمام کردن با آب خالی باعث ایجاد تعادل در لایه محافظ پوست می شود. صابون اگرچه می تواند به خوبی آلودگی ها را از روی بدن برطرف کند، ولی چربی های طبیعی ترشح شده از پوست را هم پاک می کند. علاوه بر این استفاده منظم از صابون ممکن است تعادل pH پوست را به هم بزند و آن را خشک و تحریک پذیر کند.

حتما بخوانید:   ۶ جایگزین قهوه برای داشتن انرژی کافی در روز

۲- بوی نامطبوع بدن کاهش خواهد یافت

دوش گرفتن با صابون در کوتاه مدت باعث خوشبویی و طراوت پوست می شود، ولی از طرفی هم آسیب پذیری پوست ما در مقابل باکتری ها را افزایش می دهد. مواد موجود در صابون تعادل چربی ها و باکتری هایی که روی پوست زندگی می کنند را به هم می زند و همین مساله باعث می شود که ترشح چربی و جمعیت باکتری ها بیشتر شود. بدترین گزینه ممکن هم صابون های ضد باکتری هستند چون میکروب های مفید را نیز در کنار میکروب های مضر از بین می برند.

۳- قسمت های خصوصی بدن سالم تر می مانند

شستشوی مداوم با صابون می تواند نواحی خصوصی بدن را خشک کند و حتی منجر به برخی بیماری ها شود. بهتر است برای شستن این قسمت ها فقط از آب گرم یا در صورت نیاز آب نسبتا داغ استفاده کنید.

۴- ممکن است پوست دیرتر دچار چین و چروک شود

بسیاری از مواد موجود در صابون با هدف تمیز و شاداب نگه داشتن پوست ما به آن اضافه شده اند، اما در واقع ممکن است همین مواد بیشتر از این که مفید باشند به پوست آسیب برسانند. این مواد می توانند به لایه محافظ اسیدی روی پوست صدمه بزنند و در نتیجه بسیاری از بیماری های پوستی مانند آکنه و درماتیت را بدتر کنند. استحمام با صابون پوست شما را خشک می کند که می تواند باعث ایجاد چین و چروک در آن شود.

۵- ممکن است احتمال ابتلا به کمبود ویتامین دی کاهش یابد

صابون علاوه بر پیری زودرس پوست، ممکن است موجب اختلال در جذب ویتامین دی هم بشود. پوست ما انرژی خورشید را به ویتامین دی تبدیل می کند، و برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند که کمتر دوش بگیریم چون استفاده زیاد از صابون می تواند تعادل پوست را بر هم زده و مقداری از ویتامین دی را از روی آن بشوید. البته بسیاری از پزشکان هم معتقدند که ویتامین دی حتی بعد از دوش گرفتن نیز در پوست باقی می ماند.

حتما بخوانید:   ۷ عادت غافگیرکننده که مانع از داشتن یک خواب شبانه خوب برای شما می شوند

به جای صابون از چه چیزهایی می توان استفاده کرد؟

  • پاک کننده های روغنی: پاک کننده هایی که در فرمولاسیون آنها از مواد روغنی استفاده شده جایگزین سالم تری برای صابون هستند چون آلودگی و سلول های مرده را از روی پوست پاک می کنند بدون این که لایه چربی محافظ روی آن را از بین ببرند.
  • استفاده از لیف یا برس بدون صابون: این روش باعث لایه برداری پوست شده و سرعت بازسازی آن را افزایش می دهد و باعث می شود که پوست ما جوان و شاداب به نظر برسد.
  • اسکراب های کاملا طبیعی: می توانید خودتان حتی با استفاده از موادی که در آشپزخانه دارید اسکراب هایی برای پاک کردن پوست تان بسازید. به عنوان مثال ترکیبی از بلغور جو دوسر، عسل و شکر بدون آسیب رساندن به پوست آن را لایه برداری و تمیز می کند.

 

شما با صابون دوش می گیرید یا بدون آن؟ آیا تا بحال به کنار گذاشتن صابون فکر کرده بودید؟

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف