با ۷ کاربرد جالب شیر آشنا شوید

با 7 کاربرد جالب شیر آشنا شوید
امتیاز به این post

 

 

همه ما می دانیم که شیر یکی از مفیدترین نوشیدنی هاست، ولی احتمالا نمی دانستید که می تواند کاربردهای جالب دیگری هم داشته باشد.

۱- برای تسکین دادن سوزش چشم از شیر استفاده کنید

یکی از موادی که در هر خانه ای پیدا می شود و ممکن است با چشم ما تماس پیدا کند، فلفل قرمز است. اگر فلفل به چشم تان پاشید، آن را با آب نشویید چون نه تنها فایده ای ندارد بلکه می تواند باعث سوزش بیشتر هم بشود. در این حالت بهترین گزینه شستشوی چشم ها با شیر است.

۲- می توانید از شیر به عنوان کود برای گیاهان استفاده کنید

در برخی نقاط شیر از قدیم به عنوان کود مورد استفاده قرار می گرفته است و دلایل خوبی هم برای این کار وجود دارد. شیر اولا به رشد گیاه کمک نموده و دوما از کمبود کلسیم جلوگیری و با برخی بیماری های گیاهی مانند سفیدک پودری مبارزه می کند.

شیر را دور ساقه گیاه بریزید تا ریشه ها به آرامی آن را جذب کنند. راه دیگر هم این است که یک بطری شیر را به شکل وارونه در خاک قرار دهید.

حتما بخوانید:   ۷ غذایی که برای افزایش کارایی مغز باید مصرف کنید

توجه داشته باشید که نباید شیر را با کودهای دیگر مخلوط کنید چون برخی مواد شیمیایی اگر با شیر مخلوط شوند، ممکن است فواید آن را خنثی کنند.

۳- می توانید موهای خود را با شیر صاف کنید

استفاده از شیر روی موها نه تنها در رشد آنها موثر است و باعث براق شدن و استحکام بیشتر آنها می شود، بلکه به صاف شدن موها نیز کمک می کند. تنها چیزهایی که لازم دارید یک شانه، یک بطری افشانه دار و یک سوم فنجان شیر است.

شیر را در بطری بریزید و آن را روی موهای خود اسپری کنید. بعد موها را ماساژ دهید و شانه کنید. کمی صبر کنید تا موها شیر را جذب کنند و سپس آنها را آب بکشید تا بعدا بوی بد نگیرند. توجه داشته باشید که این روش می تواند موهای موج دار را صاف کند، ولی موهای فر با شیر صاف نمی شوند.

۴- می توانید با شیر رنگ درست کنید

شیر می تواند نقش ماده اصلی تشکیل دهنده رنگ را ایفا کند چون به عنوان چسب بین رنگدانه ها عمل می کند. در واقع در مصر باستان از رنگ های شیری استفاده می شده است. سایر چیزهایی که برای تهیه این نوع رنگ لازم دارید عبارتند از لیمو، الک یا صافی، پارچه ای که منافذش خیلی ریز نباشد (برای صاف کردن رنگ)، و رنگ آکریلیک یا رنگدانه های خشک.

فقط باید سریع عمل کنید تا رنگ شیری تان ترش نشود. بوی ترشی دیوارها بعد از خشک شدن از بین می رود.

۵- برای پاک کردن لوازم آرایش از روی پوست، از شیر استفاده کنید

به جای استفاده از محصولات شیمیایی برای پاک کردن لوازم آرایش، می توانید از شیر استفاده کنید که برای پوست تان مفید هم هست. کمی شیر روی صورت خود بمالید و سپس آن را با یک تکه پنبه یا لیف نرم پاک کنید. مزیت دیگر استفاده از شیر این است که پروتئین ها و چربی موجود در آن می توانند به حفظ رطوبت پوست کمک کنند.

حتما بخوانید:   با ۹ فایده‌ی زنجبیل آشنا شوید

۶- می توانید از شیر برای کاهش التهاب ناشی از گزش حشرات استفاده کنید

پروتئین موجود در شیر به تسکین یافتن پوستی که پشه آن را نیش زده کمک می کند. اما از شیر خالی استفاده نکنید. یک دستمال را در مخلوط شیر و آب خیس کنید و روی پوست خود قرار دهید. از همین مخلوط می توان برای آفتاب سوختگی هم استفاده کرد.

۷- چرم را با شیر تمیز کنید

برای تمیز کردن انواع وسایل چرمی مانند کیف، مبل و کفش می توانید از شیر استفاده کنید. شیر گزینه ای عالی برای این کار است چون علاوه بر ارزان قیمت بودن، روغن های طبیعی موجود در وسایل چرمی را هم از بین نمی برد. فقط یادتان باشد که بعد از پاک کردن لکه، آن قسمت را با پارچه دیگری تمیز کنید تا هیچ شیری باقی نماند که بعدا بوی بدی بدهد.

 

آیا شما هم از شیر برای کارهای دیگری غیر از مصارف خوراکی استفاده می کنید؟ کدام یک از کاربردهای بالا توجه تان را جلب کرد و دوست دارید زودتر آن را امتحان کنید؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف