خطرات گم شدن در فکر و خیال و پیداکردن راه خروج از این موضوع

خطرات گم شدن در فکر و خیال و پیداکردن راه خروج از این موضوع
امتیاز به این post

ممکن است در هر موقع از روز غرق در افکارمان شویم. شاید سرکار، در یک سخنرانی، در مترو یا دراز کشیده در تخت تان باشید. ممکن است تا %۵۰ روزتان غرق افکار بوده و مدام از فکری به فکر دیگر بپرید.

دلیل اتفاق افتادن این موضوع آن است که مسائل روزمره می توانند به آسانی حواس مان را پرت کرده و توجه مان را از کاری که می کنیم به زنجیره ای از افکار معکوس کنند. می توان روی این کار برچسب رویاپردازی و فکر و خیال کردن هم زد، اما گم شدن در سیل افکار، آزاردهنده تر از این حرف ها بوده و می تواند ریشه ی اضطراب و نگرانی باشد.

از کجا بفهمید ذهن تان سرگرم پرسه زدن شده؟

یک ذهن متمرکز تنها بر روی کاری که انجام می دهد تمرکز می کند. کتاب خواندن، رانندگی کردن یا ساز زدن به افکار متمرکز احتیاج دارند. اگر ذهن مان مشغول بوده و حواسمان پرت باشد نمی توانیم این کارها را به خوبی انجام دهیم. این کارها به نظم و انضباط و حواس جمعی ای احتیاج دارند که بتواند جلوی سرگردانی ذهن را بگیرد. یک ذهن سرگردان مدام بین افکار مختلف در ذهن جا به جایی می کند و بی هدف میان خاطرات، رویدادهای آینده و نگرانی ها سرک می‎کشد.

خیال پردازی شکل سالمی از غرق شدن در افکار است؛ بی ضرر بوده و معمولا به سلامتی تان لطمه وارد نمی کند. اما اگر این مورد هم وسواس گونه و بدون مدیریت انجام شود در دراز مدت می تواند آسیب رسان باشد.

حتما بخوانید:   ۱۴ نشانه ی بیش از حد سخت گرفتن به خودتان

متاسفانه اکثر افکار ما دلسرد کننده بوده و تاثیر منفی ای روی ما دارند. این مسئله باعث اضطراب و نگرانی می شود. افزایش ضربان قلب، ناتوانی در تمرکز و ناآرام بودن، همگی از علائم یک ذهن مضطرب و نگران است و نشان می دهند که شما احتمالا در افکارتان گم شده اید.

خطرات گم شدن در افکار

اضطراب و نگرانی دو پیامد عمده ی جا به جایی بی هدف میان افکار است. در این زمان ها ما از لحظه ی حال جدا شده و در سرمان گم می شویم. این مسئله می تواند باعث بروز احساس استرس و درماندگی در ما شود.

گاهی اوقات به شدت در نگرانی ها و مسائلی که ما را آزار می دهند غرق می شویم. شاید نگران ضرب العجل کاری هستید، شاید خاطره ی رفتار نامناسب تان در مهمانی چند شب پیش به ذهن تان خطور کرده یا بحثی که با دوست تان داشته اید شما را مشوش کرده. فکر کردن به چند مورد نگران کننده در آن واحد، و تمرکز نکردن روی کاری که دارید می کنید باعث ایجاد غم و اندوهی بی مورد می شود.

اگر یاد نگیریم که چطور با گم شدن در افکار مقابله کنیم، کیفیت زندگی مان شدیدا دچار تنزل می شود. اضطراب و نگرانی بیش از حد می توانند به طور خطرناکی روی تفکر و عملکردمان در لحظه ی حال تاثیر بگذارند. این روند در انتها ممکن است به وسواس کشیده شده و ما را در مورد بسیاری از کارهایی که می خواهیم انجام دهیم دو دل و شکاک کند. از همین رو لازم است تا به دنبال راه هایی برای جلوگیری این مسئله باشیم تا به سلامتی مان از هر لحاظ لطمه وارد نشود.

حتما بخوانید:   چطور شادی را در درون خودتان پیداکنید؟

چطور از گم شدن در افکار جلوگیری کرده و جلوی سرگردانی ذهن را بگیریم

ذهن تان را روی چیزی که برای تان با ارزش است متمرکز کنید

کلید حل مسئله برگشتن به لحظه ی حال است. تمرکز کردن روی چیزی که برایتان مهم یا ارزشمند است کمک می کند تا ذهن تان را درگیر چیزهایی که برایتان در اولویت هستند نگه دارید. این چیز می تواند پروژه ی کاری، یاد گرفتن نواختن یک قطعه موسیقی یا حتی انجام کارهای خانه باشد. مشغول نگه داشتن ذهن تان به امور جلوی افکار مضطرب کننده و بیش از حد فکر کردن را می گیرد.

در مورد افکارتان با یک نفر صحبت کنید

تنهایی کنار آمدن  و سروکله زدن با افکارتان می تواند باعث درصد زیادی از اضطراب و استرس شود. صحبت کردن با یک نفر در این زمان ها می تواند کمک کننده باشد. ادا کردن نگرانی هایتان با کلمات می تواند مسائل را برایتان روشن ساخته و اگر چیزی نیاز به حل شدن دارد آن را شناسایی کرده و برایش راه حلی پیدا کرد.

به یاد داشته باشید که افکارتان فقط فکر هستند

با یادآوری این موضوع که عمده ی افکارتان فقط فکر هستند کمی خودتان را آرام کنید. احتمال اینکه هیچوقت در دنیای واقعی اتفاق نیوفتند بسیار بالاست. چنین افکاری را می توان با کمی درایت شناسایی کرد. شجاعت شناسایی و دور کردن آن ها از ذهن تان را داشته باشید.

با اضطراب ها و نگرانی هایتان مقابله کرده و سعی کنید برطرف شان کنید وگرنه بیشتر خودشان را نشان می دهند

حتما بخوانید:   چگونه بر اعتیاد به بازی های ویدیویی غلبه کنید

اگر نگرانی ها و اضطراب هایتان را حین بروز در ذهن تان به چالش نکشید بیشتر خودشان را نشان خواهند داد. دست از بیش از حد فکر کردن برداشته و شروع به مقابله کردن کنید. اگر این شیوه را در پیش بگیرید جلوی خورده شدن تان توسط افکار منفی را خواهید گرفت.

حضور ذهن را یاد بگیرید

حضور ذهن حرکتی است که ذهن را تثبیت کرده و به لحظه ی حال برمی گرداند. تکنیک های زیادی برای حضور ذهن وجود دارد اما بررسی و مشاهده ی آرام افکارتان می تواند المان منفی آن ها را سرکوب کند. آن ها را در بافت لحظه ی حال بیاورید تا ببینید چقدر مرتبط هستند. بعد ببینید که آیا ارزش وقت و نگرانی تان را دارند یا خیر.

شما رهبر افکارتان هستید

همه ی ما گاهی با هجوم افکار مواجه شده و این مسئله ای طبیعی است. با این حال باید بدانید این شما هستید که رهبر افکارتان بوده و عنان ذهن تان را بدست دارید. غرق شدن و گم شدن در افکار آسان است اما باید بدانید که شما قدرت تعیین اینکه چه افکاری ارزش ماندن در ذهن تان دارند را دارید. اگر این مسئله را به خاطر داشته باشید شاید راحت تر بتوانید ذهن تان را آرام کنید.

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف