وقتی موقع بیدار شدن از خواب چرت می زنید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد

وقتی موقع بیدار شدن از خواب چرت می زنید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد
امتیاز به این post

 

ما سه و نیم ماه از عمرمان را صرف خاموش کردن دکمه بیدارباش ساعت می کنیم. و با اینکه انجام هر از گاه این کار روی شما تاثیری ندارد، اما چرت های صبحگاهی باعث می شود شبها بد بخوابید. مشخص شده که خوابیدن پس از خاموش کردن زنگ ساعت روی وزن، پوست و حتی و سلامت جنسی شما تاثیر می گذارد.

  • ممکن است چرخه خواب شما را بر هم بزند

حدود دو ساعت قبل از اینکه از خواب بیدار شوید، بدن شما خود را برای شروع روز آماده می کند. دمای بدنتان بالا می رود و مواد شیمیایی را آزاد می کند که مسئول بیدار کردن شما هستند. وقتی بعد از شنیدن اولین زنگ بیدار می شوید، بدنتان برای فرایند بیدار شدن آماده است. اما اگر دکمه زنگ را خاموش کنید و دوباره بخوابید، بعد از آنکه از خواب بیدار شوید احساس کسلی می کنید.

  • در طول روز احساس خستگی بیشتری می کنید

ممکن است فکر کنید چرت زدن باعث می شود بیشتر بخوابید و در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید اما در واقع برعکس است. نتایج تحقیق بر روی ۲۰ هزار نفر نشان می دهد افرادی که چرت صبحگاهی دارند در طول روز احساس خستگی بیشتری می کنند.  و با آنکه هر از گاهی چرت زدن بعد از خاموش کردن زنگ تاثیری روی شما ندارد، انجام مرتب این کار در دراز مدت باعث اختلال در خواب می شود.

  • برای سلامت گوارش شما مضر است

خوابیدن بعد از خاموش کردن زنگ، ساعت درونی بدن شما را بر هم می زند و روی کیفیت خوابتان تاثیر می گذارد. وقتی بدنتان مطمئن نیست که چه زمانی باید بخوابد و چه زمانی بیدار شود، احتمالا کل شب را غلت می زنید و خواب کمتری دریافت می کنید. در نتیجه بر روی سلامت کلی بدنتان تاثیر می گذارید، و منجر به اختلالات متابولیسمی و افزایش وزن می شوید.

حتما بخوانید:   6 علامت هشداردهنده بدن که نشان می دهد شما کمبود ویتامین دارید

وقتی موقع بیدار شدن از خواب چرت می زنید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد

  • پوست تان حساس تر می شود

حتی اگر از پوست خود به خوبی مراقبت کنید، کمبود خواب مداوم تمام تلاشهایتان را نابود می کند و باعث خرابی پوستتان می شود. وقتی خواب کافی ندارید، میزان هورمون استرس در بدنتان بالا می رود که باعث تورم، تولید مضاعف چربینه و مسدود شدن منافذ پوست می شود.

  • روی سیستم ایمنی بدنتان تاثیر می گذارد

چند دقیقه بیشتر خوابیدن ممکن است وسوسه کننده باشد اما عادت کردن به آن باعث جمع شدن تاثیرات منفی چرت زدن به روی هم می شود. برای مثال، بیشتر از قبل بیمار می شوید. این بدان دلیل اتفاق می افتد که کمبود خواب دائم، مکانیزمهای دفاعی بدنتان را ضعیف می کند و دستگاه ایمنی تان نمیتواند از شما به شکل موثری در برابر ویروسها محافظت کند.

  • چرخه قاعدگی شما را بر هم می زند

با آنکه خاموش کردن زنگ ساعت در صبح حس خوبی دارد، انجام روزانه این کار روی سلامت جنسی شما تاثیر می گذارد. الگوهای خواب نامنظم روی هورمونهای تولید مثل شما تاثیر می گذارند . این هورمونها مسئول عادت ماهیانه و تخمک گذاری هستند. کم خوابی در نهایت استرس بیشتری در بدن ایجاد می کند که به نوبه خود می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود.

نکته : چطور عادت چرت زدن را بشکنیم

اگر مرتبا چرت می زنید با انجام برخی کارها این عادت را بشکنید و آن را با عادات سالمتری جایگزین کنید

  • فعالیت کنید. افرادی که از نظر فیزیکی فعالترند کمتر چرت می زنند. عادت کنید تا روزانه نیم ساعت پیاده روی کنید و ببینید چطور روی این عادت شما تاثیر می گذارد.
  • زنگ ساعت را در طرف دیگر اتاق خواب بگذارید. این ترفند قدیمی با میل شما برای چرت زدن مقابله می کند.
  • ساعتی بخرید که نتوانید زنگ آن را چند بار تکرار کنید. اگر ساعت شما دکمه اسنوز نداشته باشد وسوسه نمی شوید که دوباره بخوابید. ساعتی بخرید که به آرامی بدون آنکه اجازه چرت زدن به شما بدهد، شما را بیدار کند.
حتما بخوانید:   5 دلیل تعریق شبانه

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف