چرا مود بد برای شما خوب است

چرا مود بد برای شما خوب است
امتیاز به این post

شاید برخلاف چیزهایی باشد که عموما می خوانید و می شنوید، اما به گفته ی روانشناسان مود بد برای ما خوب است! در اصل برای سلامتی مان ضروری است. لازم نیست که همیشه خودتان را مجبور به خوشحال بودن بکنید. ناراحتی هم مسئله ای طبیعی است و همیشه دلیل خاصی ندارد.

روانشناسان در مورد ناراحتی چه فکری می کنند

ناراحت بودن به این معنا نیست که شما یا چیزهای دیگر مشکلی دارید. اگر اتفاقات خوبی در زندگی تان در جریان هستند اما شما بازهم به دلایلی ناراحت هستید نباید حس بدی داشته باشید. مشکلی نیست. شما هیچ مشکلی ندارید. همه ی ما گه گاهی احساس ناراحتی می کنیم. طبیعی است. سعی نکنید تغییرش دهید. بگذارید روندش را طی کرده و خودش مثل موجی بگذرد.

فرار کردن از ناراحتی و مجبور کردن خودتان به مثبت گرایی چون فکر می کنید ناراحت بودن اشتباه است، باعث عدم تعادل در شما می شود و این عدم تعادل و اختلال در سیستم تان ممکن است باعث مسائلی جدی تر همچون افسردگی شود.

فیلسوفان باستان بر این باور بودند که پذیرفتن مود بد برای داشتن زندگی ای سالم ضروری است و ناراحتی مدت زیادی محرکی برای خلاقیت و نوآوری بوده است. روانشناسانی که رفتارهای انسان را مطالعه می کنند، می گویند که ناراحتی به عنوان سیگنالی اجتماعی برای دیگران است که حمایت شان را نشان داده، به شما کمک کرده و نزدیک تر شوند. ناراحتی باعث افزایش حس همدردی، محبت، پیوند و اخلاقیات می شود. در واقع باعث قوی تر شدن پیوندمان با دیگران می گردد.

حتما بخوانید:   چرا به خودمان دروغ می گوییم؟

مزایای روانشناسانه ی ناراحتی و مود بد

۱_ حافظه ی بهتر

در یک مطالعه، مود بد ناشی از بدی آب و هوا باعث شد افراد جزئیات مغازه ای که ترک کرده بودند را بهتر به خاطر بیاورند. مود بد همچنین می تواند حافظه ی چشمی را به وسیله ی کاهش حواس پرتی های مختلف، مثل اطلاعات نامربوط، اشتباه و گمراه کننده، بهبود ببخشد.

۲_ قضاوت دقیق تر

مود بد همچنین باعث کاهش سوگیری افراد می شود. مثلا قضاتی که کمی ناراحت بودند قضاوت های دقیق تر و قابل اعتمادتری در مورد دیگران کردند چون می توانستند جزئیات را بهتر پردازش کنند. مود بد باعث عدم زودباوری و ساده لوحی و افزایش شکاک بودن حین ارزیابی شایعات شده و باعث می شود افراد دقیق تر بتوانند فریبکاری را تشخیص دهند.

۳_ انگیزه

آزمایشات به این نتیجه رسیدند که وقتی از شرکت کنندگان خوشحال و ناراحت خواسته شد یک فعالیت روانی سخت را انجام دهند، کسانی که مود بدی داشتند بیشتر سعی کرده و مقاومت شان بالاتر بود. آنها وقت بیشتری روی فعالیت گذاشتند و بهره ورانه تر عمل کردند.

۴_ ارتباطات بهتر

محققین دریافتند که افرادی که مود بد دارند، برای متقاعد کردن دیگران از استدلال های متقاعد کننده استفاده می کردند، جملات گنگ را بهتر درک می کردند و هنگام صحبت کردن بهتر ارتباط برقرار می کردند.

۵_ افزایش عدالت

آزمایشات به این نتیجه رسیدند که مود بد باعث می شود افراد  توجه بیشتری نسبت به هنجارها و انتظارات اجتماعی داشته باشند و رفتارشان با دیگران کمتر خودخواهانه و بیشتر عادلانه باشد.

حتما بخوانید:   اگر این سوالات را از دیگران می پرسید اصلا مودب نیستید!

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف