چطور می توانیم مقدار آب مورد نیاز روزانه بدن خود را محاسبه کنیم

چطور می توانیم مقدار آب مورد نیاز روزانه بدن خود را محاسبه کنیم
امتیاز به این post

 

 

مردم جهان هر سال بیش از ۴ تریلیون متر مکعب آب شیرین می نوشند. احتمالا شما هم شنیده اید که هر کدام از ما باید ۸ لیوان آب در روز بنوشیم تا تمام فرآیندهای داخل بدن مان به خوبی انجام شوند. اما این اعداد و ارقام خیلی صحیح نیست، و در این مقاله توضیح می دهیم که چطور باید مقدار آب مورد نیاز بدن را محاسبه کرد.

 

افسانه “۸ لیوان آب در روز” چگونه به وجود آمد؟

تمام اعضای بدن ما از آب تشکیل شده اند. به عنوان مثال قلب و مغز ۷۳ درصد و ریه ها ۸۳ درصد آب دارند. اعتقاد به این که هر شخص باید روزانه ۸ لیوان مایعات بنوشد تا آب مورد نیاز اعضای بدن خود را تامین کند، کاملا معروف و رایج است.

اما این عدد، ۸ لیوان در روز، یک قانون قطعی نیست بلکه تنها یک پیشنهاد تقریبی است. احتمالا دلیل محبوبیت و رایج شدن شعار “هشت لیوان در روز” این بوده که می تواند به طور میانگین، برای همه افراد قابل قبول باشد. واقعیت این است که بدن شما ممکن است به مقدار آب کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشد.

عواملی که میزان آب مورد نیاز بدن ما را تحت تاثیر قرار می دهند

  • جنسیت و سن: مقدار آب موجود در بدن افراد، در سنین مختلف متفاوت است. در نتیجه مقدار آب مورد نیاز برای هیدراته نگه داشتن بدن هم به سن بستگی خواهد داشت. به همین ترتیب، مقدار آب موجود در بدن مردان و زنان نیز با هم تفاوت دارد.
  • وزن: بررسی ها نشان می دهد احتمال کمبود آب (دهیدراته شدن) در بدن بزرگسالانی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند بیشتر است. در ضمن بد نیست بدانید که مصرف آب کافی علاوه بر تامین نیاز بدن، ممکن است به کاهش وزن هم کمک کند.
  • محیط: بدیهی است که اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید، به مصرف آب بیشتری نیاز خواهید داشت و برعکس اگر در مناطق نزدیک به دریا (که هوا رطوبت بیشتری دارد) زندگی می کنید، مقدار آبی که باید مصرف کنید کمتر است.
  • فعالیت بدنی: ورزشکاران و افرادی که به طور منظم فعالیت جسمی دارند، بیشتر از اشخاصی که شغل بدون تحرکی دارند عرق می کنند و به همین خاطر باید مایعات بیشتری بنوشند تا آبی که از دست می دهند را جبران کنند.
حتما بخوانید:   چرا پشه ها کنار گوش ما وزوز می کنند و چطور می توان از دست آنها خلاص شد؟

در ضمن برخی شرایط خاص هم باعث افزایش نیاز به مصرف آب می شود. به عنوان مثال:

  • بارداری و شیردهی: مطالعات نشان می دهد که زنان در دوران بارداری باید بیشتر از حد معمول آب بنوشند.
  • سلامت کلی فرد: شرایطی مانند تب یا اسهال باعث افزایش سرعت از دست رفتن آب بدن می شود، و در نتیجه نوشیدن آب بیشتر برای جلوگیری از دهیدراته شدن لازم خواهد بود.

چطور مقدار آب مورد نیاز بدن خود را محاسبه کنیم؟

برای این کار یک فرمول کلی وجود دارد:

مقدار آبی که باید هر روز بنوشید (بر حسب لیتر) برابر است با وزن شما بر حسب کیلوگرم ضربدر ۰٫۰۳۳٫

بعد از محاسبه، بهتر است برنامه ای تنظیم کنید تا نوشیدن آب مورد نیاز را از یاد نبرید. به عنوان مثال بهتر است روز خود را با نوشیدن یک یا دو لیوان آب با معده خالی آغاز کنید. یکی از مزایای این کار آن است که انرژی شما افزایش می یابد، متابولیسم بدن تان تسریع می شود و در تمام طول روز سرحال و پرانرژی خواهید بود.

یادآوری: همانطور که گفتیم، عوامل مختلفی ممکن است بر مقدار آب مورد نیاز بدن تاثیر بگذارند.

چیزهایی که می توانند جایگزین آب شوند

اگرچه متخصصان نوشیدن آب خالص را به عنوان بهترین گزینه برای تامین مایعات مورد نیاز پیشنهاد می دهند، اما برخی افراد نمی توانند در طول روز به اندازه کافی آب خالی بنوشند.

این افراد می توانند بخشی از آب لازم را با مصرف میوه ها و سبزیجات مختلفی که حاوی آب زیادی هستند جایگزین کنند. مثلا هندوانه، پرتقال و خیار بیش از ۸۰ درصد آب دارند. غذاهایی مانند سوپ و نوشیدنی های مختلف مانند قهوه یا چای هم می توانند جای چند فنجان آب را بگیرند.

حتما بخوانید:   بختک یا فلج خواب چیست و چرا به وجود می آید؟

 

آیا می دانستید که بدن تان هر روز دقیقا به چه مقدار آب نیاز دارد؟ نوشیدن منظم آب بخشی از برنامه روزانه شما هم هست؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف