چگونه با مدیریت زمان موفقیت های تحصیلی خود را افزایش دهید

چگونه با مدیریت زمان موفقیت های تحصیلی خود را افزایش دهید
امتیاز به این post

 

چالشی ترین نکته در مورد تحصیل، اختصاص دادن زمان درست برای ارتقای مهارت های مقاله نویسی، انجام تکالیف منزل، مشارکت در فعالیت های اجتماعی، کتاب خوانی، فیلم دیدن، بیرون رفتن با دوستان و شرکت در کلاسهای اضافی مختلف است. بنابراین هر دانش آموزی باید تکنیکهای ابتدایی مدیریت زمان را بداند و بتواند آنها را اجرا کند.

برخی از مردم فکر می کنند مدیریت کردن زمان مهارتی دست نیافتی و تسلط پیدا کردن بر آن بسیار دشوار است.

در واقع داشتن رویکردی سازمان یافته نسبت به مدیریت زمان است که میتواند جلوی یادگیری کند را بگیرد، الهام بخش فرد برای حرکت کردن باشد و نتایج سازنده ای به بار بیاورد.

مزایای زمان بندی خوب و سازمان یافته مشخص است. وقتی نقشه عملی واضحی موجود باشد، آنگاه اوقات فراغت بیشتری وجود خواهد داشت و فرد می داند در یک زمان مشخص چه کاری باید انجام دهد.

سازمان دهی های فردی عدم قطعیت را از بین می برد و بر روی گرفتن نتایج بهتر تمرکز میکند. به شما کمک می کند از همه فعالیت هایتان بهترین نتیجه را بگیرد، تعادل خوبی مابین یادگیری و اوقات فراغت ایجاد می کند و برای سالها در حوزه های مختلف زندگی برایتان سودمند خواهد بود.

در حین یادگیری اصول اولیه مدیریت زمان مهم است بدانید که آنها تنها مجموعه ای از قوانین و تکنیک های اجباری نیستند. بلکه نوعی سبک زندگی اند که باعث می شوند احساس کنید تحت کنترل خودتان هستید.

چگونه در زمان درس خواندن زمان را مدیریت کنیم؟

  • میزان زمانی که روزانه بر روی هر موضوع صرف می کنید را تجزیه تحلیل کنید

این کار به شما امکان می دهد تا یادبگیرید چگونه آن را « احساس» کنید و کمک می کند تا متوجه شوید بر روی کارها و فعالیت های مختلف روزانه چقدر زمان صرف می کنید

  • هدفی را تعیین و نحوه رسیدن به آن را کنترل کنید

برای روز، هفته، ماه، سال، ده سال آینده تعیین هدف کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

حتما بخوانید:   ۸ روش برای کمک به شریک زندگی خود در مقابله با استرس کاری

بررسی اینکه چقدر به رویایتان نزدیک شده اید، چه کارهایی انجام داده اید، و چه کارهایی باقی مانده است  در این راه به شما کمک می کند.

 

با این کار میتوانید بدون آنکه هدف تان را تا ابد به تاخیر بیاندازید، به نتیجه دلخواهتان برسید

  • فهرستی دقیق از کارهای روزانه تهیه کنید

اگر کارتان بزرگ و پیچیده است آن را به زیرمجموعه های کوچکتر تقسیم کنید

حتما آن کار ترسناک را به چند بخش تقسیم کنید، به گونه ای که هر بخش گامی کوچک، ساده و عملی در راه انجام  نقشه از پیش برنامه ریزی شده باشد.

  • برنامه ریزی کنید

اگر میخواهید پا به پای همه چیز  پیش بروید، باید اصول برنامه ریزی کردن را یاد بگیرید.

یادتان نرود که تکالیف تان را در یک دفترچه یا برنامه ریز یادداشت کنید. کارهایی که یادداشت نشوند به احتمال زیاد فراموش شده و هیچ گاه انجام نمی شوند.

  • بیش از حد برنامه ریزی نکنید

لیست کارهای روزانه فردا نباید بیش از ۱۰ تا ۱۲ مورد باشد. و یکی از آنها باید به نوشتن لیست کارهای روزانه فردا اختصاص پیدا کند.

  • از استیکرهای رنگی استفاده کنید

با اختصاص دادن رنگهای مختلف به هر لیست و تکلیف، میتوانید راحتتر الویت هایتان را پیدا و زمان صرف شده بر روی آن را تجزیه تحلیل کنید

  • در برنامه ریزی هایتان از سه درجه استفاده کنید

سه درجه عبارتند از کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. شیوه ای بسیار مناسب برای توصیف اهداف روزانه، هفتگی و بلند مدت.

شبها بهترین زمان برای آماده کردن لیست کارهای کوتاه مدت فرداست.

 

  • الویت بندی کنید

برای اینکه متوجه شوید از کجا شروع کنید، باید مهمترین و فوری ترین موارد را مشخص و برنامه ریزی هایتان را با شروع از آنها تنظیم کنید.

حتما بخوانید:   ۶ قانون زندگی  که هر کسی  باید  آنها را بکار بگیرد

میتوانید از این طرح استفاده کنید : تمام موضوعات خود را به سه لیست الف، ب و ج تقسیم کنید

در لیست الف، باید کارهای ضروری در رابطه با هدف تان را یادداشت کنید ( کارهای مهم و فوری) و باید همان روز انجام شان دهید. سعی کنید انجام آنها را به فردا نیاندازید. همین الان شروع کنید. هر چه زودتر از دستشان خلاص شوید، زمان بیشتری برایتان باقی می ماند.

لیست ب شامل کارهایی با فوریت کمتر اما با اهمیت هستند. وقتی کارهای لیست الف را تمام کردید سراغ کارهای لیست ب می روید.

لیست ج شامل تمام تکالیف و مسائلی است که تنها زمانی که دو لیست قبلی تمام شده باشند، به آنها می پردازید.

  • کارهای انجام شده را خط بزنید

این کار نه تنها رضایت بصری در شما ایجاد می کند، بلکه کارهای باقی مانده را نشان می دهد و کمک می کند تا روز بعد را منطقی تر برنامه ریزی کنید.

  • زمانی را به استراحت اختصاص دهید

باید به جدول زمان بندی تان استراحت کردن را اضافه کنید، و بهتر است که بیرون و در هوای آزاد باشد. تغییر فعالیت فیزیکی و ذهنی، به شما کمک می کند تا حسی مثبت و نیرویی تازه پیدا کنید.

استراحت کردن در  تمام شرایط زندگی ضروری است.

  • کارها را به تعویق نیاندازید

سعی نکنید کاری را کنار بگذارید و فکر کنید خودشان حل می شوند. این کار نه تنها کمکی به شما نمی کند، بلکه باعث وخیم تر شدن شرایط می شود.

اگر کارها را کنار بگذارید، مانند گلوله برفی بزرگ می شوند و زمانی متوجه می شوید که دیگر نمیتوانید جلوی گلوله برفی را بگیرید. برای اینکه جلوی برخوردش را با خودتان بگیرید، باید هر کاری را سر وقت انجام دهید.

  • محل کارتان را تمیز کنید

نشستن پشت میز کاری تمیز، که در آن همه چیز سرجای خودش قرار دارد، راحتتر و خوشایندتر از پیدا کردن جایی بین انبوهی از اشیای تلنبار شده است

بنابراین محل کارتان را تمیز کنید، و این گونه در زمان مورد نیاز برای پیدا کردن وسایل تان صرفه جویی  میکنید  زیرا همیشه میدانید کجا هستند

  • سعی کنید کمتر حواستان پرت شود

هر چه کمتر حواستان پرت شود، کارتان بهتر، سریعتر و با بازدهی بیشتری جلو می رود.

حتما بخوانید:   وقتی دوست ندارید هیچ کاری انجام دهید چه باید بکنید؟

تلویزیون را خاموش کنید و صفحات اضافی در مرورگرتان را ببندید. وقتی مشغول انجام کاری هستید، اجازه ندهید کارهای مهم دیگر حواستان را پرت کنند.

بهتر است روی یک کار تمرکز کنید. لازم نیست با یک دست چند هندوانه بردارید.

  •  گوشی را خارج کنید

بهتر است به اتاق دیگری بروید. بگذارید گوشی تان سه تا چهار ساعت آنجا بماند. اگر هر دقیقه صفحه اینستاگرام تان را به روز رسانی نکنید هیچ اتفاق وحشتناکی نمی افتد.

تمام اشیایی که میتوانید در دست بگیرید ، آزمایش کنید، پیاده کنید، بشکنید، انگشت بزنید، ضربه بزنید، بکشید و بچرخانید را از دسترستان خارج کنید.آنها  نه تنها به شما کمکی نمی کنند بلکه حواستان را پرت می کنند.

 

 

  • « نه» گفتن را یاد بگیرید

موارد زیادی در زندگی وجود دارد که باید با اطمینان مشکل دیگری را که بر شما تحمیل شده است، رها کنید.

به این واقعیت فکر کنید که غرق شدن در مشکلات و نگرانی هایتان راحتتر از حل کردن آنهاست. تلاش برای بدست آوردن چیزی دیگر، یا کمک کردن به فردی دیگر، کمتر برایتان بی معنی است.

اول دفترچه یادداشت تان را نگاه کنید و قبل از انجام یک کار اضافی، نحوه برخورد با  راه حل مشکلات و نگرانی های شخصی خود را روشن کنید.

  •  از تقویم استفاده کنید

برای داشتن دیدگاهی جامع تر نسبت به هفته، ماه، سه ماهه، فصل و سال بهتر است از تقویم استفاده کنید. فعالیت های پیش رو را در تاریخ مربوطه علامت بزنید.

  •  آرام باشید

اگر بیش از ظرفیت تان کار برای انجام دادن دارید وحشت نکنید

اگر میخواهید بازدهی داشته باشید، همیشه از اصول مدیریت زمان استفاده کنید، و اینگونه متوجه میشوید که اگر فعالیت هایتان را بر اساس الویت های تنظیم شده برنامه ریزی کنید، چه قدر راحت همه چیز را مدیریت می کنید.

در حین استفاده از اصول مدیریت زمان، مهم است که بدانید موفقیت در یادگیری فقط به مدت زمان مطالعه بستگی ندارد، بلکه کیفیت برنامه ریزی مهم است.

برخی دروس به زمان و توجه بیشتری نیاز دارند. پیگیری همه چیز در طول هفته دشوار است اما با برنامه ریزی صحیح، امکان پذیر است.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف