۸ دانستنی درمورد زبان که عمرا نمی دانستید

۸ دانستنی درمورد زبان که عمرا نمی دانستید
امتیاز به این post

زبان یکی از اعضای بدن است که مدام از آن استفاده می کنیم اما کمتر به آن توجه داریم. ما از زبان برای غذا خوردن و صحبت کردن استفاده می کنیم، اما خیلی چیزها هست که در مورد این عضو از بدن­مان نمی دانیم. در ادامه شما را با حقایقی در مورد زبان­تان آشنا می کنیم.

  1. زبان برخلاف دیگر عضلات هرگز خسته نمی شود

تابه حال فکر کرده اید که بااینکه زبان تان یک عضله است، اما هرگز خسته نمی شود؟(البته اگر از مشکلات پزشکی ای رنج نبرید). برخلاف عضلات ران و بازوهایتان که با فعالیت فیزیکی خسته می شوند، زبان تان با حرکت مداوم خسته نمی شود چراکه در اصل از هشت عضله ساخته شده است. به همین دلیل هم بسیار انعطاف پذیر است.

  1. زبان ها باهم متفاوت اند

هر زبانی خاص و منحصربه فرد است. به مانند اثرانگشت، زبان تان هم الگوی خاص خودش را دارد و برای هر شخص متفاوت است.

  1. همه نمی توانند زبان شان را لوله کنند

دانشمندان همچنان در جستجوی پیدا کردن دلیلی منطقی برای این هستند که چرا درصد زیادی از مردم جهان می توانند زبان شان را لوله کنند، اما یک سری از مردم نمی توانند. دلیل اصلی ای که تاکنون برای این مسئله آورده اند ژنتیک است، اما در مطالعات مشاهده شده که پدر و مادری نمی توانستند زبان شان را لوله کنند، اما فرزندان می توانستند. یک سری دیگر از مطالعات عنوان می کنند که زبانی که فرد به آن تکلم می کند هم در این موضوع تأثیرگذار است.

  1. زبان خسته نمی شود اما چاق می شود

 

حتما بخوانید:   دلایل صحبت کردن در خواب چیست و چطور می توان آن را کنترل کرد؟

بااینکه زبان مدام درحرکت است، اما این عضو هم به­ مانند دیگر عضلات ممکن است با افزایش وزن کلی شما چاق شود. گاهاً خروپف کردن و مشکلات مربوط به خواب می توانند مرتبط با چاقی زبان باشند.

 

  1. زبان­ تان مزه­ های مختلف را در نواحی مختلف حس نمی کند

 

دانشمندی آلمانی در تز دکترای خود در سال ۱۹۰۱ عنوان کرد که برخی از نواحی زبان حساس تر از برخی نواحی دیگر هستند اما به خاطر تصویر نامناسبی که برای توصیف این کشف خود ارائه کرد، از گفته اش برداشت اشتباه شد. دانشمندی دیگر در سال ۱۹۷۴ تأیید کرد که مزه های گوناگون توسط تمام بخش های زبان قابل تشخیص هستند اما شدت این تشخیص در نواحی گوناگون متفاوت است. جوانه های چشایی در اصل جان ما را نجات می دهند چون باعث می شوند مواد غذایی بد یا سمی را پیش از خوردن و بلع کامل تشخیص دهیم.

  1. متوجه شدن طعم چیزی  صرفاً با استفاده از زبان غیرممکن است

زبان مزه را شناسایی می کند نه طعم را. اما مگر این دو یکی نیستند؟ خیر. سعی کنید بینی تان را بگیرید و شکلات بخورید. زبان تان متوجه می شود که شیرین است اما نمی تواند تشخیص دهد که مزه شکلات می دهد یا توت فرنگی چراکه تشخیص طعم  بر عهده حس بویایی است نه چشایی. این اتفاق زمانی که سرما می خورید و نمی توانید طعم غذاها را حس کنید هم می افتد. وقتی حس بویایی تان کار نکند، غذاها انگار طعمی ندارند.

 

  1. عضوی از بدن است  که سریع تر از تمام اعضا خوب می شود

 

حتما بخوانید:   چرا ناخن های دست سریعتر از ناخن های پا رشد می کنند؟

احتمالاً خیلی پیش آمده که زبان ­تان را گاز گرفته باشید اما اگر توجه کرده باشید خیلی زود بهتر می شود. بزاق دهان بافت زبان باعث می شوند که زبان در صورت آسیب دیدن سریع بهبود پیدا کند.

  1. رنگ زبان تان خبر از سلامتی تان می دهد

 

اگر زبان تان صورتی کمرنگ است چه عالی، احتمالاً سالم هستید، در غیر این صورت ممکن است به بیماری ای مبتلا باشید و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مثلاً اگر زبان تان خیلی قرمز است ممکن است به عفونت یا مشکل قلبی مبتلا باشید، اگر زرد است مشکل گوارشی یا کبد داشته و زبان سفید نشانه کم آبی است.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف