چرا همیشه ی خدا گرسنه تان است

چرا همیشه ی خدا گرسنه تان است
امتیاز به این post

اگر شکم تان مدام قار و قور کرده و غذا می خواهد، همیشه به این دلیل نیست که گرسنه تان است. دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شوند احساس سیری نکنید یا وقتی تازه غذا خوردید هنوز حس کنید که گرسنه هستید. در ادامه به یک سری از دلایل که باعث می شوند زیاد از حد دل تان غذا بخواهد را عنوان می کنیم.

۱_ خوردن بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده: کربوهیدرات های تصفیه شده در غذاهای فرآوری شده از جمله پاستا، خوراکی های پختنی و غذاهای شیرین موجود می باشند. کمبود فیبر باعث می شود که بدن تان سریع غذا را هضم کرده و در نتیجه زود گرسنه تان شود. اگر کربوهیدرات های تصفیه شده را با مواد سالم تری از جمله غلات، برنج قهوه ای و سبزیجات جایگزین کنید، خواهید دید که از شدت گرسنگی تان کاسته خواهد شد.

۲_ دیابت: دیابت، مخصوصا دیابت نوع ۲، بیماری ای است که می تواند باعث شود مدام احساس گرسنگی کنید. به خاطر دیابت، گلوکز، منبع انرژی مان، به جای اینکه در سلول ها پخش شود در خون می ماند. این مسئله باعث می شود شخص احساس گرسنگی کند. پس از تشخیص بیماری و درمان آن می توان از دست احساس گرسنگی بی وقفه نیز راحت شد.

۳_ زیاد ورزش کردن: اگر زیاد ورزش می کنید، زیاد هم کالری می سوزانید و در نتیجه بدن تان به کالری احتیاج پیدا می کنید. کسانی که به طور منظم و طولانی ورزش می کنند، متابولیسم سریع تری داشته و اشتهایشان بیشتر است.

حتما بخوانید:   میوه یا آبمیوه ، کدام بهتر است؟

۴_ مصرف یک سری از داروها: افزایش اشتها می تواند از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. از جمله داروهایی که شامل این عوارض جانبی می شوند می توان داروهای دیابت، ضد افسردگی یا تثبیت کننده ی خلق و خو را نام برد. اگر بعد از مصرف این داروها وزن اضافه کرده یا اشتهایتان زیاد شده بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا چاره ای اندیشه کند.

۵_ استرس بیش از حد: اضطراب و استرس شدید زیان های بسیاری داشته و یکی از آنها افزایش اشتهاست. به لحاظ علمی، اضطراب باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول و در نتیجه بیش از حد خوردن می شود. استرس یکی از عواملی است که موجب چاقی می شود بنابراین خیلی زود باید به آن رسیدگی کرد.

۶_ سریع غذا خوردن یا غذا خوردن وقتی که حواس تان پرت است: خیلی از ما سریع و حین انجام کارهای دیگر غذا می خوریم. اگرچه این کار باعث صرفه جویی در وقت می شود، اما برای سلامتی تان خوب نیست.

۷_ پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید نوعی اختلال در عملکرد تیروئید است یعنی غده ای که از طریق هورمون ها، متابولیسم بدن مان را کنترل می کنند. این هورمون ها در جریان خون آزاد شده و متابولیسم را کنترل می کنند. داشتن پرکاری تیروئید یعنی این غده بیش از حد هورمون های تیروئیدی تولید می کند. افزایش اشتها و گرسنگی هم از جمله علائم آن به شمار می روند. این بیماری قابل درمان است بنابراین بهتر است که زودتر اقدام کنید.

۸_ کمبود خواب: هرگز خواب خوب شب را دست کم نگیرید. گرلین اصطلاحا هورمون گرسنگی است که اشتهای ما را کنترل می کند. کمبود خواب باعث افزایش سطح گرلین و در نتیجه افزایش اشتها می شود.

حتما بخوانید:   از یوگا به عنوان درمانی برای آسم استفاده کنید

۹_ سندرم پیش از قاعدگی: خوردن بیش از حد نشانه ی شایعی در خانم هایی است که سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند. این قضیه به دلیل کاهش سطح استروژن، در خانم هایی که یائسگی را نیز تجربه می کنند، صدق می کند. خوردن غذاهای سالم، میوه ها، سبزیجات و خوردن آب کافی و ورزش کردن در این دوران به شما کمک خواهد کرد. اگر دیدید که مشکل جدی است، می توانید به پزشک مراجعه کنید.

۱۰_ بارداری: قضیه ی بارداری هم وجود دارد. در این مورد شما خواهان غذای بیشتری هستید چرا که جنین برای رشد به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارد. اگر مسئله تان بارداری است می توانید با پزشک خود صحبت کنید تا رژیم مناسبی را برایتان در نظر بگیرد.

۱۱_ مصرف بیش از حد الکل: الکل به طور جدی بر اشتهای ما تاثیر می گذارد. الکل باعث کاهش لپتین، هورمونی که مسئول احساس سیری است، می شود. مصرف بیش از حد الکل عاملی خطرناک در ابتلا به چاقی به شمار می رود. حین غذا خوردن بهتر است از نوشیدن آن اجتناب کنید چرا که شما را نسبت به رایحه ی غذا حساس کرده و دلتان می خواهد بیشتر غذا بخورید.

۱۲_ ننوشیدن آب کافی: آب به کاهش حس گرسنگی کمک می کنند. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که پیش از غذا خوردن آب می نوشند، کالری کمتری مصرف کرده اما در عین حال احساس سیری می کنند. با اینکه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مغز ما می تواند احساس گرسنگی را با احساس تشنگی اشتباه بگیرد، بنابراین تامین آب کافی برای بدن بسیار مهم است. حتما هم لازم نیست آب مصرف کنید، می توانید آب مورد نیاز را از طریق میوه ها و سبزیجات نیز تامین کنید.

حتما بخوانید:   با ۱۰ مزیت خوردن خرما آشنا شوید!

۱۳_ کمبود چربی در رژیم غذایی تان: نخوردن چربی کافی هم می تواند به اندازه ی مصرف چربی زیادی آُسیب رسان باشد. وقتی محصولات چرب مصرف می کنید، زمان گذر و انتقال غذا از معده به روده را کاهش می دهید. این یعنی غذا به مدتی طولانی تر در معده تان مانده و احساس سیری بیشتری می کنید. سعی کنید ماهی سالمن، تن، تخم مرغ، روغن زیتون و دیگر چربی های سالم را در رژیم غذایی تان گنجانده و از محصولات کم چرب اجتناب کنید.

۱۴_ نخوردن پروتئین کافی: یک سری مواد در پروتئین باعث می شوند تا سطوح هورمون هایی که موجب گرسنگی می شوند کاهش پیدا کنند. ورزشکاران رژیم غذایی سرشار از پروتئینی دارند که به مدیریت وزن کمک کرده و متابولیسم را بهتر می کنند. تحقیق دیگری نشان داده که افرادی که در طی روز پروتئین بیشتری مصرف می کنند، وسواس فکری کمتری برای غذا خوردن دارند. برای تامین پروتئین بدن تان گوشت، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، غلات و سبزیجات مصرف کنید.

منبع

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف