با مواد تشکیل دهنده هندوانه و فواید آن آشنا شوید

مواد تشکیل دهنده هندوانه
امتیاز به این post

علیرغم این باور که هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده، هندوانه در واقع یک ماده‌ی مغذی است. مواد تشکیل دهنده هندوانه شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و میزان کمی کالری می‌شود.

هندوانه یک میوه‌ی محبوب تابستانی است که به خاطر حس خنکی و خاصیت رفع تشنگی‌ای که دارد بسیار مورد علاقه‌ی مردم است. ۵ نوع مختلف هندوانه وجود دارد: با دانه، بی‌دانه، مینی، زرد و نارنجی.

حقایقی درباره‌ی هندوانه

– هندوانه هزاران سال است که پرورش داده می‌شود و شواهد بدست آمده از پرورش آن به مصر باستان بر می‌گردد.

– ۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل داده.

– طبق آمار، چین با ۷۵ میلیون هندوانه در سال ۲۰۱۴، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی هندوانه‌ی دنیاست.

– هندوانه به بیماری‌ها و شرایطی مثل آسم، سرطان و تورم کمک می‌کند.

 

مزایای هندوانه

مصرف میوه و سبزیجات همواره به سلامتی کمک می‌کند. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف میوه‌هایی همچون هندوانه به کاهش ریسک چاقی، مرگ و میر، دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

پیشگیری از آسم: ریسک توسعه‌ی آسم در افرادی که مقادیر زیادی از مواد مغذی خاصی را مصرف می‌کنند کمتر است. یکی از این مواد غذایی ویتامین سی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله هندوانه یافت می‌شود.

فشار خون: رژیم‌های غذایی غنی از لیکوپن- ماده‌ای که در هندوانه هم یافت می‌شود- به احتمال زیاد از بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

سرطان: هندوانه که منبع عالی‌ای از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین سی است می‌تواند از شکل گیری رادیکال‌های آزاد که باعث سرطان می‌شوند جلوگیری کند. مصرف لیکوپن هم باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می‌شود.

حتما بخوانید:   با خواص و مواد معدنی موجود در میوه ها و سبزیجات آشنا شوید

هضم: هندوانه به دلیل آب و محتوای فیبری‌اش به جلوگیری از یبوست کمک کرده و هضم غذا را آسان‌تر می‌سازد.

آب رسانی: هندوانه که ۹۲ درصد از آب تشکیل شده و حاوی الکترولیت‌های مهم است، میان وعده‌ای عالی در تابستان برای جلوگیری از دی هیدراته شدن تلقی می‌شود.

تورم: ماده‌ی کولین که در هندوانه یافت می‌شود، یک ماده‌ی بسیار مغذی و همه کاره است. این ماده به خواب، تحرک عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. کولین همچنین به حفظ ساختار غشای سلولی کمک کرده و بر انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهاب مزمن نیز تاثیر گذار است.

درد عضلانی: هندوانه و آب هندوانه، درد عضلانی را کاهش داده و زمان ریکاوری را در ورزشکاران کاهش می‌دهند. محققین بر این باورند که این خاصیت به دلیل وجود آمینواسید ال-سیترولین است.

پوست و مو: هندوانه برای پوست  عالی است چرا که حاوی ویتامین آ، ماده‌ی مغذی‌ای برای تولید چربی پوست است که موها را مرطوب نگه می‌دارد. ویتامین آ همچنین برای رشد بافت‌های بدن از جمله پوست و مو ضروری است.

مصرف کافی ویتامین سی همچنین برای ساخت و نگهداری کلاژن، که ساختار پوست و مو را تشکیل می‌دهد، لازم است. به علاوه، هندوانه باعث آبرسانی به پوست و مو نیز می‌شود.

مواد تشکیل دهنده هندوانه در یک فنجان (۱۵۲ گرم) شامل موارد زیر می‌شود:

۴۳ کالری

۰ گرم چربی

۲ میلی گرم سدیم

۱۱ گرم کربوهیدرات (شامل ۹ گرم قند)

۱ گرم فیبر

۱۷ درصد ویتامین آ

۲۱ درصد ویتامین C

۲ درصد آهن

۱ درصد کلسیم

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف