چه چیزهایی در اتاق خواب شما خوابتان را بر هم می زند

چه چیزهایی در اتاق خواب شما خوابتان را بر هم می زند

 خواب یکی از مهمترین فرایندهای بدن است که انرژی ما را از نو شارژ می کند تا بتوانیم کارهای جدید انجام دهیم. برای همین است که کیفیت خواب ما اهمیت بسیار زیادی دارد. عوامل زیادی بر روی خواب تاثیر می گذارند، از بالشی که بر روی آن میخوابیم گرفته تا بوهایی که موقع خوابیدن استشمام می کنیم. در زیر به چند مورد در این رابطه اشاره می کنیم.

  • بالشهای قدیمی

بالشها باید هر یک سال و نیم عوض شوند. عمر برخی از بالشهای پلی اورتان تا سه سال نیز می رسد. اما اگر پنج – شش سال است که از یک بالش قدیمی استفاده می کنید، احتمالا بدن شما استفاده کافی را از بالش تان نبرده و به اندازه کافی راحت نمی خوابید. برای آنکه مطمئن شوید آیا نیاز به تعویض بالشتان دارید روبالشی خود را در آورده و با دقت به بالش تان نگاه کنید. آیا لکه عرق بر روی آن وجود دارد؟ آیا پاره شده است؟ آیا بوی بدی می دهد؟ بالشها سلولهای مرده پوستی، قارچها، کپکها و کنه ها را به سمت خود جذب می کنند. با گذشت زمان تا نیمی از وزن بالش شما شامل موجودات موذی و ناخواسته می شود. که باعث ایجاد آلرژی و بر هم زدن خوابتان می شود.

  • منابع بو

برخی از بوها خاصیت آرامبخشی بر روی دستگاه عصبی دارند و به خوابیدن کمک می کنند. برای همین است که بسیاری از اتاق خوابها بوها و رایحه های مختلفی دارند. اما اگر بوهای زیادی وجود داشته باشد، تاثیر آن معکوس است. از رایحه های مختلف استفاده نکنید و هر زمان از بوی آنها خسته شدید، تغییرشان دهید.

  • تشک نامناسب

حتی وضعیتی که در آن به خواب می روید نیز اهمیت دارد. برای مثال اگر تمایل به خوابیدن به پهلو را دارید، بهتر است از تشک فومی استفاده کنید تا وزن بدن تان را در نقاط فشار – یعنی شانه ها و لگن  -تخلیه کند . و کسانی که دمر می خوابند بهتر است برای آنکه ستون مهره هایشان صاف باشد از تشک های سفت تری استفاده کنند. همین مورد درباره افرادی که به روی شکم میخوابند صادق است.

  • ملافه نامناسب

پنبه برای ملافه های تخت مناسب است زیرا تمیز و طبیعی است. اما بهترین انتخاب برای خوابیدن نیست. پنبه عرق را از موها و پوست به درون خود جذب می کند و برای همین ملافه های پنبه ای باید مرتبا شسته شوند. به علاوه، زمان زیادی طول می کشد تا خشک شود بنابراین اگر میخواهید در حین خواب احساس گرمای خوبی را تجربه کنید، ملافه پنبه ای عرق را جذب کرده و مرطوب می شود. جایگزین خوب برای این نوع ملافه ها ، ملافه های ابریشمی است. آنها رسانایی حرارتی خوبی دارند که به این معنی است که در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند. ملافه های ابریشمی واکنش آلرژیک در شما ایجاد نمی کنند و در برابر مایتها مقاوم هستند. آنها همچنین تاثیر خوبی بر روی پوست و مو دارند. بنابراین با وجود قیمت بالا، کیفیت خوبی دارند.

  • وجود گیاهان زیاد در اتاق خواب

وجود گیاهان زیاد در اتاق خواب تاثیر منفی دارد . از یک طرف آنها اکسیژن تولید و دی اکسید کربن را جذب می کنند. اما از طرف دیگر، گرد و خاک روی آنها می نشیند و تاثیر منفی بر روی نفس کشیدن دارد. همچنین برخی از گیاهان میتوانند به جای جذب دی اکسید کربن، آن را وارد هوا می کنند . همه گیاهان را با هم از اتاقتان خارج نکنید اما به هنگام انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشید. بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که به هوای خشک عادت دارند زیرا بهتر دی اکسید کربن را جذب می کنند. گیاهان گوشتی گزینه مناسبی برای اتاق خواب هستند زیرا در شب دی اکسید کربن جذب می کنند .

  • بالش نامناسب

  • انتخاب بالش خوب به سلیقه افراد بر میگردد. اما معیارهایی در این زمینه وجود دارد. بالش پر قو ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود زیرا پر قو به اندازه کافی تمیز نیست. بالشهایی که از الیاف ساخته شده اند، به سرعت شکل خود را از دست داده و نیازمند جایگزینی هستند. بالشهای پشمی سفت و محکم هستند اما در برابر کپک و مایتها مقاومند . بالشهای فوم پلی اورتان هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کنند. شکل این بالشها با شانه، گردن و سر منطبق شده و بار اضافی را از روی ستون فقرات بر می دارند . اما در عین حال گرما را در خود نگه می دارند و باعث ناراحتی می شوند.

ارتفاع بالش نیز باید برای شانه ها، گردن و سر نسبت به ستون فقرات مناسب باشد. بالشهایی که خیلی بلند یا کوتاه هستند باعث تاثیر زیادی بر روی ستون فقرات شده و کیفیت خواب را بر هم می زند. روبالشی نیز باید دقیقا هم اندازه با بالش باشد.

  • ساعت مکانیکی

ساعتهای غیردیجیتالی گاهی اوقات صدای زیادی دارند . معمولا ما به تیک تیک ساعت توجهی نداریم. اما وقتی میخواهیم بخوابیم، صدای آن اعصاب خرد کن است.

  • شلوغی اتاق

لباسهایی که روی زمین بر هم تلنبار شده اند باعث استرس و ناراحتی شده و کیفیت خوابتان را بر هم می زنند. برای همین است که باید اتاق خوابتان را تمیز نگه دارید. میتوانید جعبه وسایلی که نیازی به آنها ندارید را زیر تخت تان بگذارید تا آنها را نبینید.

  • وسایل الکترومغناطیسی

توصیه نمی شود منابع تشعشع الکترومغناطیسی مانند گوشی همراه و لپ تاپ و تلویزیون را نزدیک تخت تان بگذارید. بر اساس تحقیقی که انجام شده، تشعشعات الکترومغناطیس تاثیری منفی بر روی تولید ملاتونین در بدن دارد.

  • وجود مبلمان زیاد

اتاق خوابی که مبلمان زیادی در آن وجود دارد از نظر بصری کوچکتر به نظر می رسد، مبلمان گرد و خاک زیادی را بر روی خود جذب می کند و حسی که اتاق بر روی ما می گذارد بسیار بد است. برای همین بهتر است از قرار دادن مبلمان اضافی در اتاق خوابتان جلوگیری کنید. اگر وسایل کمتری در اتاق خود داشته باشید بهتر می خوابید.

 

  • دکوراسیون رنگ روشن

اتاق خواب باید به گونه ای باشد که به بدن شما از جمله به چشمان تان استراحت بدهد . دیوارهای روشن، وسایل دکوری زیاد، نقاشی هایی که تصاویر خشنی را نشان می دهند و جزییات زیادی دارند – همه اینها ناراحت کننده هستند . برای آنکه خوابتان ببرد و خوب بخوابید باید به اینها عادت کنید. اگر طراحی دکوراسیون آرام تری دارید برای خوابیدن بهتر است.