اگر کودکان که با خاک و گل بازی کنند سالم‌ترند!

کودکانی که با خاک و گل بازی می کنند سالم‌ترند!
امتیاز به این post

خیلی از ما خاطراتی از گل بازی و خاک بازی در دوران کودکی داریم و حتی یادمان هست که پدر و مادرمان برای کثیف کردن خودمان چقدر دعوایمان می کردند! در این مطالب قصد داریم توضیح دهیم که به لحاظ علمی، چرا کودکان که در گل و خاک بازی می کنند بعدا که بزرگ می شوند افرادی سالم تر هستند.

بسیاری از کودکان امروزه از طبیعت دور هستند

طبیعی است که والدین نگران بهداشت و امنیت فرزندان شان باشند. بسیاری از آن ها حتی شاید ترجیح بدهند که کودکان به جای فضای باز در منزل بازی کنند. براساس این موضوع، Richard louv با حدود ۳ هزار خانواده مصاحبه کرده و بعد از چندین گفت و گو با کودکان متوجه شده که خود این کودکان هم دوست ندارد امروزه در فضای باز بازی کنند. آن ها ترجیح می دهند که در خانه بوده و سرخودشان را با تکنولوژی گرم کنند.

کمی گل و خاک به کسی صدمه نمی زند

محققین با پافشاری اعلام کرده اند که لازم است کودکان در ارتباط با میکروارگانیسم های موجود در خاک و علف ها باشند تا بتوانند سیستم ایمنی شان را به خوبی رشد و توسعه بدهند. شاید تمیز کردن کودکان بعد از گل بازی کار سختی باشد، اما این کار واقعا به سلامتی شان کمک کرده و این نوع بازی های نه چندان بهداشتی برایشان ضروری است.

به گفته Carvalho، یکی از محققین، در ارتباط با این نوع باکتری ها بودن باعث می شود که سیستم ایمنی کودکان به درستی توسعه یابد. بدین طریق آن ها در آینده بهتر می توانند با بیماری ها و آلرژی ها مبارزه کنند. Louv  اضافه می کند که انجام فعالیت های خارج از منزل باعث تقویت خلاقیت، کاهش استرس و افسردگی و همین طور توسعه بیشتر ابعاد شناختی مغز کودکان می شود.

حتما بخوانید:   با ۴ عامل مهم ریزش مو آشنا شوید

این قضیه در مورد حیوانات خانگی هم صدق می کند

طبق مطالعه ای که منتشر شده، کودکانی که از ابتدا با حیوانات خانگی ای نظیر گربه و سگ بزرگ می شوند نسبت به ابتلا به آلرژی ها مقاوم تر هستند. این کودکان در ارتباط با سطوحی از اندوتوکسین، نوعی باکتری که در خاک و محیط یافت می شود، هستند و همین باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی شان می شود.

سیستم ایمنی ما این طور عمل می کند

سیستم ایمنی چیزی است که در نهایت افراد را از جرم ها و باکتری هایی که سلامتی شان را تهدید می کنند محافظت می کند. سیستم ایمنی این کار را با شناسایی موادی که می توانند باعث بیماری و عفونت شده و پس با مبارزه علیه آن ها انجام می دهد.

اما برای اینکه این حمله موفقیت آمیز باشد، لازم است که سیستم ایمنی با میکروارگانیسم های خارجی وفق پیدا کند. هنگامی که کودکانی که با خاگ و گل بازی میکنند بزرگ می شود، به تدریج نسبت به یک سری جرم ها مقاومت پیدا می کند. دلیل افتادن این اتفاق آن است که پیش از این در معرض این جرم ها بوده  و سیستم ایمنی دیگر می داند که چطور در مقابل مهاجمین از خود واکنش نشان دهد.

پیامدهای دور نگه داشتن کودکان از فضای باز

بدون ارتباط داشتن با میکروارگانیسم ها، سیستم ایمنی نسبت به موادی که نباید بیماری زا باشند، مثل دانه های گرده یا موی حیوانات، آسیب پذیرتر شده و باعث ایجاد آلرژی در کودکان می شود. Louv می گوید که محروم کردن کودکان از ارتباط با طبیعت، رشد خلاقیت شان را محدود می کند. او همین طور اضافه می کند که فعالیت فیزیکی کودکان در محیط بیرون باعث جلوگیری از بروز چاقی می شود.

حتما بخوانید:   در صورت روبرو شدن با شخصی که غش کرده است، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

آیا شما هم به کودکان تان اجازه بازی در گل و خاک را می دهید یا دوست دارید بیشتر در منزل بازی کنند؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف