چه زمانی برای ورزش کردن در شبانه روز مناسب‌تر است؟

چه زمانی در شبانه روز برای ورزش کردن مناسب تر است
امتیاز به این post

برای خیلی از افرادی که ورزش می‌کنند یا می‌خواهند تازه شروع به ورزش کنند، این سوال پیش می‌آید که چه زمانی برای ورزش کردن مناسب‌تر است. در ادامه با مجله‌ی مبین همراه باشید تا پاسخ این سوال مهم را دریابید.

چه زمانی از روز برای ورزش کردن مناسب‌تر است؟

بهترین زمان ورزش کردن، زمانی است که خودتان راحت‌تر هستید. مطالعات مختلف همچنان بر سر این موضوع درگیر بوده و به این نتیجه رسیده‌اند که هم ورزش صبحگاهی و هم ورزش در اوقات دیگر روز مزایایی را به همراه خواهد داشت. پاسخ این سوال در نهایت به ترجیح شخصی و سبک زندگی افراد بستگی دارد. زمانی را برای ورزش انتخاب کنید که بتوانید آن را به جزوی از روتین روزانه‌تان مبدل کنید.

همه چیز به پیدا کردن ریتم‌تان برمی‌گردد

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بعضی‌ها صبح خیلی زود بیدار می‌شوند و بعضی‌ها شب را تا دیر وقت بیدارند؟ این موضوع به ساعت بدن یا ریتم شبانه روزی شما ارتباط دارد. ریتم شبانه روزی شامل چرخه‌های خواب و بیداری شما می‌شود. در واقع این چرخه است که تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری شما را در طی ۲۴ ساعت منظم می‌کند. دمای بدن، فشار خون و متابولیسم تعدادی از فرآیند‌های فیزیولوژیکی هستند که می‌توانند تحت تاثیر ساعت بدن شما قرار بگیرند. این ریتم‌ها به تغییرات محیطی پاسخ نشان داده  و می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. تغییرات محیطی که می‌توانند بر ریتم‌های شبانه روزی تاثیر بگذارند شامل تاریکی و روشنایی، دمای محیط، نور مصنوعی، استفاده از ساعت برای بیدار شدن، زمان بندی وعده‌های غذایی و زمانی از روز که ورزش می‌کنید می‌شود. ساعت بدن شخصی شما در تعیین اینکه چه وقتی از روز را برای ورزش کردن ترجیح می‌دهید دخالت دارد. حال شما سحرخیز هستید یا شب زنده دار؟

حتما بخوانید:   چرا پشه ها کنار گوش ما وزوز می کنند و چطور می توان از دست آنها خلاص شد؟

اگر سحرخیز هستید…

مسلم است که باید صبح‌ها ورزش کنید. تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، بیشتر به روتین ورزشی‌شان پایبند هستند. افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند متوجه می‌شوند که می‌توانند وقت‌شان را بهتر مدیریت کرده و در طول روز انرژی بیشتری دارند. اگر صبح‌ها ورزش می‌کنید، حواس‌تان باشد که برای متعادل کردن دمای بدن و آماده سازی ماهیچه‌ها حتما خودتان را گرم کنید. برای بعضی افراد ورزش کردن در صبح مشکل آفرین است چرا که با شکم خالی احساس سرگیجه، خستگی و سبکی سر می‌کنند. اگر شما هم با همچین مشکلی رو به رو هستید قبل از ورزش میان وعده‌ی کوچکی مثل یک موز میل کنید.

اگر شب زنده دار هستید…

در این صورت ورزش در بعد از ظهر یا شب برای شما مناسب‌تر است. برخی افراد حس می‌کنند که ورزش شب هنگام موثر‌تر بوده و به آزاد سازی استرس ایجاد شده در طی روز کمک می‌کند. بعضی‌ها هم ورزش صبح گاهی را دوست ندارند چون تازه از خواب بیدار شده‌اند، عضلات‌شان هنوز سفت است و قند خون‌شان پایین می‌باشد. در چنین شرایطی ورزش عصر گزینه‌ی بهتری برای شماست چرا که هوشیار‌تر بوده، دمای بدن‌تان متعادل است و عضلات‌تان گرم و منعطف می‌باشند. ورزش عصر یا شب این فرصت را به شما می‌دهد که از قبل وعده‌ی غذایی میل کرده و از همین رو در طی انجام حرکات ورزشی انرژی بیشتری داشته باشید.

چه برای کاهش وزن، رها سازی استرس و دیگر مزایای مرتبط با سلامتی ورزش می‌کنید، نکته‌ی مهم این است که ثابت قدم باشید. بر اساس سبک زندگی‌تان تایم مشخصی از روز را برای ورزش کردن کنار بگذارید. بر اساس تایمی که مشخص می‌کنید، ساعت درونی بدن، عادات خواب و غذا خوردن‌تان هم با ریتم جدیدتان خودشان را وفق خواهند داد.

حتما بخوانید:   وقتی موقع بیدار شدن از خواب چرت می زنید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف