۷ عاملی که میتوانند چرخه خواب شما را بر هم بزنند

۷ عاملی که میتوانند چرخه خواب شما را بر هم بزنند
امتیاز به این post

سی درصد از افراد از بی خوابی مزمن رنج می برند و تعداد افرادی که با بالا رفتن سنشان قرصهای خواب آور مصرف می کند در حال افزایش است. ممکن است از خود بپرسید چرا بعد از انجام روتینهای مربوط به خواب باز هم خوابتان نمی برد. ممکن است مشکل موضوعات کوچکی باشد که تا به حال به آنها فکر نکرده اید. در این مقاله موانع ممکن بر سر راه یک استراحت شبانه کامل را بر می شماریم.

  • ملحفه هایی که الیاف مصنوعی دارند

ملحفه هایی که از الیاف طبیعی ساخته شده اند خنک ترند و باعث تنفس پوست می شوند. همچنین رطوبت را بهتر جذب می کنند. برعکس ملحفه هایی که الیاف مصنوعی دارند گرما را درون خود نگه می دارند و باعث تعریق شبانه می شوند. به همین دلیل شما در کل شب غلت می زنید و از حساسیتی که الیاف مصنوعی ایجاد می کنند در عذابید.

  • روغنهای معطر

با آنکه برخی از روغنهای معطر مثل روغن اسطوخودوس به آرامش ما کمک می کنند، بسیاری از آنها تاثیر عکس دارند. روغن های معطری که برگرفته از مرکبات هستند، باعث هوشیاری شما می شوند. به علاوه اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که روغنهای معطر را بر روی بالش خود اسپری می کنند، به خاطر داشته باشید که برخی از روغنها باعث سوزش پوست می شوند. ممکن است حتی هورمونهای شما تحت تاثیر قرار بگیرند بنابراین عدم تعادل هورمونی میتواند یکی از دلایل چرخه خواب مخدوش باشد.

حتما بخوانید:   6 مساله ای که می توانیم از دژاوو درباره بدن و ذهن خود بفهمیم

 

  • مشکلات تیرویید

افرادی که مشکلات تیروییدی دارند از قطع تنفس در هنگام خواب رنج می برند. این اختلال باعث بیدار شدنهای مکرر می شود بنابراین بعد از یک خواب شبانه ممکن است به جای سرحال بودن، احساس خستگی کنید. اختلال در عملکرد تیرویید باعث اختلال در ریتم شبانه روزی بدنتان می شود.

  • کمبود مواد معدنی

منیزیوم عنصر مهمی است که روی خواب شما تاثیر می گذارد. اگر بدنتان از این عنصر کم داشته باشد، خوابیدن برایتان دشوار می شود. به علاوه گرفتگی عضلات یا ضعف رفتن پا نیز به کمبود منیزیوم مربوط است. برای همین است که برای درمان بی خوابی باید از مکملهای تقویتی استفاده کنید.

  • وجود گیاهان آپارتمانی

باید مراقب گیاهانی که در اتاق خوابتان می گذارید باشید. برخی از گیاهان آپارتمانی برای انسانها سمی هستند. اگر آسم دارید، بعضی از گیاهان شرایط شما را وخیم تر می کنند. به علاوه قارچ یا سایر باکتری های موجود در خاک نیز به شما صدمه زده و در نتیجه کیفیت خوابتان را بدتر می کنند.

  • سندروم پای بی قرار

این سندروم به شکل نیاز برای حرکت دادن پا به دلیل احساسات ناخوشایند در آن می باشد. شما مجبور می شوید برای جلوگیری از احساس مور مور شدن، ضعف رفتن یا سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. شدت این سندروم متفاوت است و بیشتر در افرادی که در دهه پنجم از عمرشان قرار دارند دیده می شود. سندروم پای بی قرار یکی از علل مزاحمت در چرخه خواب است.

  • خوابیدن در کنار بخاری روشن

در شب دمای بدن کمی پایین می آید که نشان می دهد زمان خوابیدن فرا رسیده است. اما اگر در اتاق خود بخاری روشن دارید، بدنتان متوجه نمی شود که زمان خوابش فرا رسیده است. به علاوه بخاری ها مونوکسید کربن زیادی تولید می کنند که به شدت برای سلامتی مضر است.

حتما بخوانید:   رفع فوری بوی بد دهان با این ۵ راهکار

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف