شکلات تلخ یا شیرین بخوریم یا نخوریم؟

شکلات تلخ یا شیرین بخوریم یا نخوریم؟
امتیاز به این post

درست است که شکلات تلخ یا شیرین مزایای زیادی دارد، اما همچنان سرشار از کالری، قند و چربی است که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند به شما آسیب برساند.

شکلات حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی‌ای به نام فلاونوئیدها بهمراه منیزیم می‌باشد. این مواد مغذی ممکن است در کاهش فشار خون موثر بوده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را کاهش بدهند.

شکلات تلخ مغذی‌ترین شکل شکلات است. در مقایسه با شکلات شیری، شکلات تلخ حاوی بیش از ۲ برابر فلاونوئیدهای مفید برای قلب است.

شکلات شیری نکته‌ی منفی‌ای هم دارد، شیر افزوده ممکن است باعث کاهش توانایی در جذب فلاونوئیدهای مفید بشود. برای لذت بردن از مزه‌ی شکلات و همینطور دریافت فلانوئیدها، از میان شکلات‌های تلخی که حاوی حداقل ۷۰ % کاکائو باشند شکلات خود را انتخاب کنید.

با این حال مزایای شکلات تلخ نباید باعث شود که در خوردن آن زیاده روی کنید. دلیل این موضوع آن است که شکلات‌های تلخ همچنان حاوی کالری، چربی و قند می‌باشند که دست آخر به افزایش وزن شما منجر می‌شود.

بهترین نوع شکلات‌های تلخ تنها حاوی یک نوع چربی بوده – کره کاکائو – و حاوی روغن پالم، روغن نارگیل یا چربی شیر نمی‌باشند. از لحاظ فنی همه‌ی این‌ها چربی اشباع شده‌اند اما کره‌ی کاکائو بر سطوح کلسترول تاثیر خنثی داشته و بنابراین کلسترول خون‌تان را بالا نمی‌برد.

می‌توانید روزانه مقدار کوچکی شکلات با کالری ۱۵۰ به عنوان میان وعده استفاده کنید. همچنین می‌توان به جای آن یک فنجان هات چاکلت کم چربی ( با کالری حدود ۱۰۰ برابر هر فنجان) یا یک فنجان شیر سویا با یک قاشق غذاخوری پودر شکلات نوش جان کنید.

حتما بخوانید:   ۵ فایده کاکائو که درباره آن نمیدانستید و زندگی تان را بهتر می کند 

این نوشیدنی‌ها سرشار از کلسیم بوده و به داشتن  استخوان‌های قوی کمک می‌کنند. می‌توان از پودر کاکائو بدون شکر افزوده هم در طعم دهی دسرهای کم کالری استفاده کرد. پودر کاکائو بدون شکر اضافه همچنین بدون گلوتن بوده و اگر بیماری سلیاک دارید کاملا برای شما مناسب است.

بسیاری از زنان مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی خیلی قبل از عادت ماهانه‌شان شکلات دوست دارند، و اغلب گزارش داده‌‌اند که شکلات خلق و خویشان را بهبود بخشیده و فورا باعث بهتر شدن‌شان شده. دلیل این امر شاید سروتونینی باشد که پس از مصرف شکلات آزاد می‌شود.

با این حال متخصصین عنوان کرده‌اند که مصرف غذاهای مغذی – مخصوصا آنهایی که شامل کلسیم، ویتامین دی، منیزیم، ویتامین ب ۶ و منگنز هستند -–واقعا در برطرف کردن اکثر علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر هستند.

جدای از احتمال افزایش وزن، شکلات تاثیر منفی دیگری نیز دارد. به دلیل داشتن کافئین و آمینو اسیدهای تیرامین و فنیل اتیلامین موجب تحریک میگرن می‌شود. شکلات همچنین در برخی افراد موجب بروز علائم بیماری سندروم روده‌ی تحریک پذیر می‌شود.

اگر با مصرف شکلات برایتان مشکلی پیش می‌آید، یا مصرف آن را کاهش داده یا کلا از مصرف آن اجتناب کنید.

بهترین منبع شکلات برای رژیم غذایی‌تان شامل  شکلات تلخ با ۷۰ درصد کاکائو، پودر کاکائوی بدون قند، و نوشیدنی‌های شکلاتی تهیه شده با یک درصد شیر خامه گرفته شده یا شیر سویا می‌باشد.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف