چرا بعد از بیدار شدن بطور غریزی خمیازه می کشیم و به بدن خود کش می دهیم، و چرا این کارها مهم است؟

چرا بعد از بیدار شدن بطور غریزی خمیازه می کشیم و به بدن خود کش می دهیم، و چرا این کارها مهم است؟
امتیاز به این post

 

ما صبح ها با زنگ ساعت بیدار شویم اما بدنمان هنوز خواب است. تنها چیزی که بدن ما را بیدار می کند، کش و قوس دادن به آن و خمیازه کشیدن است. بیشتر ما این کارها را به شکل غیر ارادی انجام می دهیم و هیچ توجهی هم به آن نداریم. ولی این دو حرکت در واقع کارکردهایی بسیار فراتر از بیدار کردن بدن ما دارند.

۱- حرکات کششی، عضلات بدن را تنظیم می کند

هنگامی که می خوابیم عضلات حالت تنش یا “تونوس” خود را از دست می دهند و کاملا ریلکس می شوند. همچنین نیروی جاذبه مایعات را به یک قسمت در امتداد پشت مان می کشاند. وقتی که به بدن خود کش می دهیم این مایع به آرامی به محل اصلی خود باز می گردد. از طرف دیگر کشش باعث می شود که عضلات از وضعیت استراحت خارج شوند و بتوانند کار خود را به شکل مناسب انجام دهند. بدن به کمک این فرایند می تواند حرکاتی که برای برخاستن و شروع فعالیت ها لازم است را محاسبه کند.

۲- این کارها می تواند استرس ما را کاهش دهد

وقتی خمیازه می کشیم و همزمان به بدن خود کش می دهیم، جریان خون بهتر می شود و در نتیجه  استرس ما کاهش می یابد. علت این است که بخشی از سیستم عصبی که مسئول ضربان قلب، هضم و فعالیت غدد درون ریز است شروع به کار می کند.

حتما بخوانید:   اگر هر روز موهای خود را بشویید چه بلایی سر آنها می آورید

۳- می تواند به رفع خشکی و سفتی عضلات و مفاصل کمک کند

قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی می تواند باعث خشکی و سفتی شود. هنگامی که بعد از بیدار شدن به بدن خود کش و قوسی می دهیم، مفاصل و ماهیچه ها به کار می افتند و دامنه حرکتی آنها بیشتر می شود (حتی اگر فعالیت های پیچیده ای انجام ندهیم). در واقع این کار به مغز ما پیام می دهد که وقت بیدار شدن و فعالیت است.

۴- به مغز کمک می کند تا سیگنال های قوی تری به عضلات بفرستد

کشش بدن، به برقراری دوباره ارتباط بین مغز و عضلات کمک می کند: ابتدا مغز سیگنال های قوی تری به عضلات می فرستد و سپس بازخورد دریافت شده از عضلات به مغز اجازه می دهد تا تصمیم بگیرد که شدت سیگنال ها برای انجام کارهای مختلف باید چقدر باشد.

۵- خمیازه کمک می کند تا بیدار بمانیم

خمیازه کشیدن باعث خنک شدن مغز می شود و به ما کمک می کند تا بیدار بمانیم. همچنین وقتی خسته می شویم و حوصله مان سر می رود، خمیازه باعث می شود هوشیار بمانیم و کارهای خود را ادامه دهیم.

کشش بدن را می توان نوعی تنظیم مجدد یا “ریست شدن” نرم افزاری هم محسوب کرد، چون موجب فعال شدن سیستم عصبی و افزایش سرعت فرایندهای پس زمینه ای مغز می شود که ما را در طول روز بیدار و هشیار نگه می دارند. بعلاوه این کار ضربان قلب را افزایش می دهد و خون را به سمت اندام های انتهایی (دست ها و پاها) هدایت می کند.

حتما بخوانید:   چرا خوابیدن برای چربی سوزی اهمیت دارد

 

تابحال توجه کرده بودید که چه مواقعی بیشتر خمیازه می کشید و به بدن خود کش می دهید؟ آیا این کارها به شما کمک می کند که بیدار بمانید؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف