۷ اتفاقی که برای بدن شما در فصل پاییز می افتد و علتهای آن

۷ اتفاقی که برای بدن شما در فصل پاییز می افتد و علتهای آن
امتیاز به این post

با رسیدن فصل پاییز روزها کوتاهتر می شوند، برگ درختان تغییر می کنند و بدن و سبک زندگی انسانها دستخوش تغییر می شود. بدن ما چه خشکی پوست باشد یا ریزش مو، تاثیرات طبیعی ای را تجربه می کند که میتوان از نظر علمی آنها را توضیح داد. این تغییرات از هر فردی به فرد دیگر متغیر است. در زیر به چند نمونه از این موارد و علتهای آن اشاره میکنیم.

  • پوستتان خشک می شود

یکی از بزرگترین تاثیرات پاییز بر روی بدن شما خشکی پوست است. متخصصان پوست و مو اثبات کرده اند که هر تغییر دمایی فصلی به سیستمهای بدن ما شوک وارد می کند و تعادل شیمیایی پوست ما را بر هم می زند  و آن را دچار خشکی می کند. پاییز نیز از این امر مستثنا نیست.

نکته : با نوشیدن آب و مصرف غذاهای آبدار بدن خود را مرطوب نگه دارید. از کرم های مرطوب کننده نیز حتما استفاده کنید.

  • موها کیفیت خود را از دست می دهند و می ریزند

ریزش مو در پاییز شایع است و برخی از افراد می ترسند و فکر می کنند قرار است کچل شوند و برخی دیگر ریزش مو را در پاییز کاملا طبیعی تلقی می کنند. علت ریزش مو در فصل پاییز « پسماندهای تکاملی » است. یعنی ما در تابستان برای محافظت از پوست سرمان در برابر امواج فرابنفش به موی بیشتری نیاز داریم اما وقتی دیگر به این محافظت احتیاجی نباشد موی اضافی شروع به ریزش می کند.

حتما بخوانید:   فواید شستن صورت به مدت حداقل ۶۰ ثانیه

نکته: برای سالم نگه داشتن مو در فصل پاییز باید آب بنوشیم، از شستن سر با آب داغ اجتناب کرده و به طور منظم کف سر را ماساژ دهیم.

  • ممکن است بیشتر از مواقع عادی بخوابید

در طول پاییز تمایل بیشتری به خوابیدن دارید. در واقع کاهش نور خورشید در پاییز روی چرخه خواب و بیداری بدن تاثیر می گذارد. هر چه در طول روز با نور کمتری روبه رو باشید، احساس خستگی بیشتری می کنید

نکته : کار زیادی در این مورد نمیتوانید انجام دهید. برعکس تا جایی که میتوانید استراحت کنید و از نور خورشید لذت ببرید.

  • غذاهای پرانرژی تری مصرف می کنید

پاییز نشان دهنده اتمام تابستان و ورود به زمستان است بنابراین مغز ما سیگنالهایی را به بدن مان می فرستد تا مقاومت در برابر انسولین را بالا ببرد . در نتیجه بدن مان چربی بیشتری تولید می کند و شروع به ذخیره کردن چربی می کنیم تا برای زمستان و هوای سرد آماده شویم. بنابراین به محض آنکه هوا سردتر می شود ما به غذاهای چربتر و پرکربوهیدارت تر میل پیدا می کنیم.

نکته : بهترین کاری که میتوانید انجام دهید آن است که تا حد ممکن فعالیت کنید و بر روی خوراک خود کنترل داشته باشید تا از بیماری در امان باشید.

  • اگر مضطرب هستید علایم را بیشتر احساس می کنید

انتقال از تابستان به پاییز روی حالات و سلامت شما تاثیر می گذارد که به آن اختلال افسردگی فصلی می گویند. در پاییز میزان اضطراب شما به دلیل آغاز سال تحصیلی ، فرا رسیدن موسم تعطیلات سال نو یا حسرت از اینکه در تابستان به اهداف خود نرسیده اید، بالا می رود.

حتما بخوانید:   ۷ روتین مراقبتی پوست که برای افراد پرمشغله حکم جواهر را دارد

نکته : اگر در این فصل روحیه تان افت می کند، فعالیتهای بیرون از منزل انجام دهید و تا حد ممکن از نور خورشید لذت ببرید. ویتامین د نقش مهمی در بهبود خلق و خو و مبارزه با افسردگی بازی می کند.

  • نورخورشید در پاییز ممکن است به چشمان شما صدمه بزند

بر اساس تحقیقات انجام شده قرارگیری در برابر نورخورشید در پاییز آسیب جدی به چشمان شما می زند. در پاییز با کمتر شدن ارتفاع خورشید مقدار پرتوی فرابنفش بیشتری به چشمان وارد می شود که میتواند منجر به بیماری هایی چون برف – کوری شود.

نکته : با زدن عینک آفتابی قبل از بیرون رفتن از خانه از چشمان خود محافظت کنید. میتوانید همچنین با گذاشتن کلاه یا گذاشتن آفتاب گیر از چشمان خود مراقبت کنید.

  • بدن تان نسبت به آنفولانزا آسیب پذیر می شود

پاییز بین تابستان و زمستان قرار دارد و دما به شدت متغیر است. این تغییر محیط مطلوبی برای آنفولانزا و سایر ویروسها  بوجود می آورد که برای همین است که مردم در این دوران بیشتر بیمار می شوند .

نکته : برای جلوگیری از بیماری، باید روتین بهداشتی دقیقی را رعایت کنید . فراموش نکنید که برای تقویت متابولیسم بدن تان حتما واکسن آنفولانزا بزنید.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف