حفاظت از پوست بدون استفاده از ضد آفتاب

حفاظت از پوست بدون استفاده از ضد آفتاب
امتیاز به این post

حفاظت از پوست بدون استفاده از ضد آفتاب

هیچ چیزی مثل تابش شدید و مستقیم  نور آفتاب به خصوص پس از پشت سر گذاشتن یک فصل زمستانی بسیارسرد، نمی تواند به پوست بدن  آسیب برساند.اغلب ما  در مورد  نیروی حیات بخش نور آفتاب  زیاد شنیده ایم، اما به طور کلی  نسبت به بسیاری فواید که نور آفتاب می تواند در تامین سلامت ما داشته باشد بی توجه هستیم.

از طرفی نور خورشید به ایجاد ویتامین D در بدن کمک می کند که در واقع این ویتامین، یک هورمون ضروری جهت استخوان سازی و نیز عملکرد موثر سیستم ایمنی بدن به شمار می رود و از سوی دیگر تابش بیش از حد  نور خورشید اثرات زیانباری بر روی حالت ارتجاعی و عملکرد پوست دارد و در واقع به شدت علائم پیری زود هنگام ایجاد می کند.

لذا با توجه به  این دو وضعیت متضاد در خصوص تاثیر اشعه خورشید، باید یک وضعیت متعادل در خصوص میزان تابش نور خورشید بر پوست بدن  را در نظر داشته و به نوعی مانع از هر گونه اثرات زیان بخش اشعه  آن گردیم.علیرغم اینکه قبلا در خصوص ضرورت استفاده از کرمهای ضد آفتاب، بارها مطالبی شنیده اید،‌ اما در این پست قصدا داریم بگوییم که لازم نیست همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید!

نکاتی در خصوص ضد آفتاب های طبیعی

دیگر مصرف کرمهای ضد آفتاب حاوی ترکیبات سمی را  کنار بگذارید.

چگونه با حفاظت داخلی بدن خود مانع از بروز  آسیب تشعشعات شدید خورشید شویم؟

حتما بخوانید:   ۱۵ روش طبیعی برای پایین آوردن فشار خون

به کمک انجام قرن ها تحقیقات صورت گرفته، محققان دریافته اند که تابش شدید نورآفتاب سبب بروز سرطان پوست می گردد.در حالی که این موضوع واقعیت دارد که تابش شدید اشعه خورشید موجب افزایش خطر  ابتلا به سرطان پوست می شود، اما  با داشتن رویکردی مناسب میتوان به کلی از تمام اثرات مرگباری که  اشعه خورشید میتواند داشته باشد کاست.

به طور معمول بدن ما در واکنش به اشعه خورشید ، هورمونی به نام ویتامین D می سازد  که در واقع جز سازنده آغازگر فعالیتهای پیچیده متابولیکی و نیز عامل حفاظت از سیستم ایمنی بدن است.در حقیقت  استفاده از ضد آفتابها موجب می شود قابلیت و توانایی بدن در برابر ایجاد ویتامین D کاهش یابد.

در عین حال بسیاری ترکیبات شیمیایی موجود در  ضد آفتاب های معمول، می تواند در تشدید بروز خطر  انواع بیماریها موثر باشند.

حفاظت  بدن در برابر تابش خورشید  را با رویکرد ایجاد  تغییر در رژیم غذایی تان شروع کنید

خوشبختانه روشهای بسیار موثری در برابر آسیب های اشعه خورشید وجود دارند و دیگر نیازی نیست که از انجام فعالیت در فضای آزاد در هنگام تابش نور خورشید امتناع کنید.در واقع به نظر می رسد نوع مواد غذایی که در رژیم خود مصرف می کنید، نقش بسیار مهمی در حفاظت پوست شما  داشته باشد.

آنتی اکسیدانها از مهم ترین مواد موثر در برابر آسیب های اشعه ماورای بنفش هستند. و نیز گفته می شود منابع خاصی از آنتی اکسیدانها به شدت مانع از بروز علائم پیری پوست ناشی از تابش اشعه ماورای بنفش می گردند.

در این جا به برخی روشهای موثر در حفاظت پوست در برابر اشعه خورشید اشاره خواهیم کرد:

عادت به استفاده از ادویه در رژیم غذایی تان داشته باشید

برخی تحقیقات انجام گرفته در علم زیست شناسی گیاهی نشان داده که مصرف برخی ادویه ها از جمله زردچوبه و زنجبیل در تامین سلامت پوست موثر می باشند.بر اساس تحقیقات اخیر صورت گرفته، عصاره زردچوبه و زنجبیل دارای خواص قوی آنتی اکسیدانی می باشند که می توانند به طور خوراکی و یا موضعی مورد مصرف قرار گیرند و  در نتیجه پوست را در برابر اشعه ماورای بنفش با طول موجهای بلند و کوتاه حفاظت کنند.

حتما بخوانید:   چرا نشستن پاها اشتباه بزرگی است

هر دوی این  عصاره ها، بدن را در برابر تولید  تیوردوکسین یک تحریک می کند-پروتیین ردوکس و  آنتی اکسیدانی که موجب حفاظت  پوست در برابر آسیبهای حاصل از تشعشع اشعه ماورای بنفش می شود.

یک چای خور حرفه ای شوید

قرار گرفتن مدت زمان کوتاهی در معرض تشعع خورشید، تنها عاملی است که سبب می شود اشعه ماورای بنفش دو آنزیم کلاژناز و الاستاز را تحریک کرده و فعال سازد که این دو آنزیم روند تخریب ماتریکس کلاژن پوست را تسریع می کنند.

تحقیقات نشان می دهند چای سفید، یکی از انواع کمتر پردازش شده چای که از گیاه کاملیا سینسیس به دست می آید، این قابلیت را دارد که فعالیت این دو آنزیم را متوقف سازد. و به نوعی  پوست را از روند تغییر شکل و حالت چروک زودهنگام محافظت کند.

علاوه بر این چای سفید در مقایسه با چای سیاه، از مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان برخوردار است و به مراتب عامل بهتری جهت محافظت در برابر اکسیداسیون ناشی از تشعشع خورشید به شمار می رود.

زیاد گوجه فرنگی مصرف کنید

یکی از ترکیبات موجود در گوجه فرنگی ماده لیکوپن است که از بسیاری جهات، ماده ی خوبی است.برخی تحقیقات نشان داده اند لیکوپن قادر است بدن را در برابر رادیکالهای آزاد ناشی از تشعشع شدید آفتاب محافظت کند.

به نظر می رسد رب گوجه فرنگی ارگانیک در مقایسه با گوجه فرنگی خام، بیشترین میزان لیکوپن را دارا می باشد.از طرفی حاوی ویتامینc  می باشد که در واقع  نقش مکملی جهت عملکرد حفاظتی ماده لیکوپن را  ایفا می کند.

در رژیم غذایی خود از مکملهای ضروری استفاده کنید

با مصرف مکمل ها در برنامه رژیم غذایی تان، در واقع به نوعی بدن خود را به بهترین وجه بیمه  می کنید.به نظر می رسد مصرف برخی گیاهان اصلی و نیز ترکیبات طبیعی، می توانند پوست را در برابر آسیب نور  خورشید محافظت کنند.روغن گل مغربی، حاوی اسیدهای چرب ضروری است که در واقع به نوعی به ترمیم پوست کمک می کند.

حتما بخوانید:   ۱۰ عادت روزانه که ذره ذره سلامتی را از ما می‌گیرند

همچنین ممکن است بتواند مانع از فعالیت آنزیم های مخرب کلاژن پوست شود که منجر به از بین رفتن کلاژن، تغییر شکل و حالت چروک خوردگی پوست می شوند.ویتامین c یک مهار کننده قوی در برابر رادیکالهای آزاد به شمار می رود و در عین حال در مورد این ویتامین غالبا عنوان شده که نقش محافظتی مهمی در برابر اشعه ماورای بنفش نیز دارد.

رزوراترول، آنتی اکسیدان قوی دیگری است که  قادر است مانع از جهش دی‌ان‌ای ناشی از  تابش آفتاب گردد.نتایج امیدوارکننده برخی تحقیقات نشان داده که عصاره انار می تواند کراتینوسیت ها را از آسیبهای اکسیداتیو ناشی از اشعه ماورای بنفش و نیز  فوتو ایجینگ(پیری پوست) محافظت کند.

سایر اقداماتی که می توانید انجام دهید

ممکن است برخی از ساده ترین روشهای حفاظت پوست در برابر خورشید، به نوعی موثرترین روش محسوب شوند. به عنوان مثال پوشیدن لباسهای منعکس کننده نور، قرار گرفتن در محیط سایه پس از هر ۳۰ دقیقه تابش خورشید ( که به نوع پوست بستگی دارد)، به سر گذاشتن کلاه جهت محافظت صورت و نیز موکول کردن زمان انجام فعالیتهایی که در فضای آزاد  انجام می شوند به اوایل صبح و یا عصر.

به  یاد داشته باشید اگر  می خواهید صرفا به منظور ساخته شدن ویتامین D در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، این موضوع به میزان حجم خون بدن شما نیز بستگی دارد. در عین حال که هرازگاهی قرار گرفتن در برابر نور آفتاب موضوعی ضروری است، اما هرگز فراموش نکنید پوست صورت معمولا بسیار نازک و آسیب پذیرتر است.

بنابراین در خصوص تابش مستقیم نور آفتاب موارد احتیاطی را رعایت کنید.استفاده از مرطوب کننده هایی چون روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن دانه گل رز در هنگام شب به جهت برخورداری از مقادیرآنتی اکسیدان فراوان موجب حفاظت شدید پوست در برابر تشعشع خورشید در حین انجام فعالیتهای روزانه می گردد.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف